De nieuwste versie van het wegracemodel is snel, scherp, efficiënt en gestroomlijnd.

Mitch Mandel

Racefietsen moeten een beetje wild aanvoelen, een beetje riskant: ze moeten zoemen met een sfeer van Im-ga-je-pijn-haha-grapje-of-ben-ik? Ze mogen een inschikkelijke endurance-fiets niet saai maken.

Ik ben in het verleden kritisch geweest over BMC’s omdat ik ze – hoewel objectief gezien heel goed – te bezadigd, te tam, te verdund vond. Ze waren bijna knuffelbaar, zonder enig gevaar (ik heb het over een gevoel van energie, niet over een gebrek aan veiligheid).

Maar deze nieuwe Teammachine SLR01? Het is gevaarlijk. Het is stijf. En snel. Scherp. En het voelt zo, zo efficiënt. Sterker nog, het heeft geen specialiteiten: het is geen klimfiets, sprintfiets of critbike. Het is gewoon explosief en snel. Hij rijdt goed als hij hard wordt geduwd, net als elke geweldige racefiets. Hoewel de cijfers je kunnen verleiden om volgzaam te rijden (72,5 ° balhoofdhoek en 63 mm traillengte, en 410 mm liggende achtervorken voor onze 54 cm testbike), is de voorkant van Teammachines licht en wendbaar en zeer nauwkeurig.

Mitch Mandel

De fiets is een soepele rit en neemt de pijn van grotere klappen weg. Opmerkelijk: De demping van Teammachines is beter dan bij de meeste racefietsen. Dit betekent dat de voor- en achterkant van de fiets zich hetzelfde gedragen en voelen op hobbels. De Teammachine stuurt nog steeds het juiste niveau van feedback door het frame. Dit geeft het frame een gevoel van helderheid en energie.

Als het topmodel is onze testfiets gebouwd met Shimano’s uitstekende Dura-Ace Di2 9170-groep (inclusief hydraulische schijfremmen). Shimano zou de afstelling van de remhendel moeten verbeteren om het probleem van nat remgeluid op te lossen. Shimano’s schakelen verliep soepel en remmen was moeiteloos. Het rollend materieel bestaat uit ’s werelds beste clinchers, Vittorias Corsa, en een uitstekende set DT Swiss carbon wielen die gemakkelijk te hanteren bleken bij zijwind. De 28 mm maximale bandenspeling van de schijfmodellen stelde testers teleur.

Kijk eens naar het merk BMC:

De vorige racefietsen van BMC leken op de ontwerpen van Max Headroom (google hem). Deze versie behoudt de kenmerkende hoekigheid van het bedrijf en heeft een strakke en doelgerichte uitstraling. Rem- en (elektronische) derailleurkabels lopen door de BMC-stuurpen, langs de vorkbuis en in het frame voor een strak uiterlijk. Ontwerpers hebben zelfs een manier gevonden om het meest voorkomende kleurenschema in wielerrood, zwart, wit-fris en dynamisch te maken.

In de nieuwe Teammachine heeft BMC een mix van prestaties, competentie en pittige allure gemaakt. Het is die combinatie die het zo geweldig maakt, zo moeilijk te vergeten en zeker niet saai.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief voor updates over de nieuwste fietsen en uitrustingen!