Vijf Tien Torenvalken Recensie

Wat zijn de vereisten voor een goede clipless bikepacking schoen? Het moet stijf genoeg zijn om efficiënt te trappen, een vorm hebben om comfort te behouden tijdens lange ritten, een fietsvriendelijke zool hebben en redelijk comfortabel blijven naast de fiets. Five Tens Kestral voldoet aan al deze eisen.

Na het rijden van de Maltese Falcon Race, Five Tens nieuwe clipless all-mountain schoen, nu meer dan een jaar (twee paar om precies te zijn) vond ik een paar gebreken. Ten eerste kan de Falcon de schoenplaatjes beschadigen bij gebruik op lange fietsroutes. Het zachte rubber dat het ondiepe pedaalcontactgebied rond het schoenplaatbed vormt, verslijt en zorgt ervoor dat de schoenplaatjes bloot komen te liggen. Op zijn beurt maalt rotsachtig terrein weg bij het zachte metaal. Een ander probleem is de vlotter. Het contact van de schoen met de pedalen is te zacht en slijt snel, waardoor hij gaat schuiven op de pedalen. Kortom, de pedaaluitsparing is niet gezellig genoeg na te zijn ingebroken door kilometers gebruik. Dat gezegd hebbende, ik ben een grote fan van Five Ten-schoenen. Ik vond de Aescent een geweldige optie op overzeese reizen met platte pedalen, en de Guide Tennies zijn zelfs nog beter. Gelukkig,

Hoewel de Kestrel bedoeld is voor mountainbike-trail- en enduro-segmenten, vond ik het een uitstekende optie voor bikepacking-tochten van 3-5 dagen. Hoewel ik hun duurzaamheid in de loop van de tijd nog niet heb kunnen testen, kan ik je een algemeen overzicht geven.

De Kestrel is gebouwd rond een met koolstof doordrenkte schacht en is tot nu toe de stijfste schoen van Five Tens. De Kestrel wijkt ook af van hun andere line-up, omdat hij niet de skateschoen-look heeft. Het is vrij strak en licht van gewicht met ongeveer 425 gram per schoen (maat 9.5). Twee soorten rubber vormen de dual-compound buitenzool. Het contactgebied van het pedaal is gemaakt van hard C4-rubber. Hierdoor kan het op zijn plaats worden vergrendeld. Dit, samen met de stijfheid van de schoen, zorgt voor een uitstekende krachtoverbrenging. Het resterende deel van het loopvlak bestaat uit zachter, plakkeriger Mi6-rubber dat je maximale tractie op de fiets geeft. Dit platform is breed en gripvast en lijkt in staat om steile heuvels op te rollen en na de rit rond te lopen.

Het kroonjuweel van de Torenvalk is de ratelende BOAIP1-wijzerplaat, die de gecoate roestvrijstalen kabelsluiting regelt. Je kunt hem met de klok mee draaien om hem vast te zetten, en je kunt hem micro-afstellen met een paar klikken. De wijzerplaat springt er ook uit om volledig los te maken, een leuke functie die een snelle ontsnapping mogelijk maakt na een lange dag rijden. De Kestrel is nauwsluitend dan de Freeride en Falcon. Ik merkte echter dat ze aanvankelijk wat ongemakkelijke drukpunten aan de bovenkant van de voet hadden. Te strak aandraaien kan de oorzaak zijn. Met mijn smalle voeten, was het moeilijk om de voorkant strak genoeg te krijgen zonder de bovenkant / achterkant te strak aan te spannen. Dit is verbeterd naarmate ze zijn ingelopen, maar na de eerste paar ritten was er een beetje pijn en voetvermoeidheid. Ik zou zeker niet aanraden om met een nieuw paar op een lange bikepack te gaan.

Nogmaals, ik kan niet volledig spreken over hun duurzaamheid op lange termijn, maar de Torenvalk lijkt goed geconstrueerd en versterkt op de juiste plaatsen. Een paar details zijn het vermelden waard. Je hebt bescherming tegen rotsen, stokken en ratelslangen dankzij het verstevigde teenbed. Teenboxen zijn weerbestendig en hebben een laag verzegeld materiaal om ze te beschermen tegen opspattend water en vochtige bladeren. Rubberen versterkingen zijn te vinden aan de zijkanten, achterkant en achterkant van de schoen.

Voor bikepackers die op zoek zijn naar het gewicht en de pedaalefficiënte stijfheid van een XC-schoen, optimale tractie om te wandelen en een robuuste constructie voor bescherming en duurzaamheid, is de Kestrel misschien wel het antwoord. Vind het bij uw plaatselijke fietsenwinkel voor ongeveer per paar.