Eerste Gezicht. Masi Evoluzione En Masi Vivo
Matt Phillips

Na een paar rustige jaren verdiende Masi (en zijn zusterfabrikant Haro) James Winchester als productmanager om de lijnen op te schuiven, en hij verspilde weinig tijd aan het maken van wijzigingen. Zijn allereerste project was het opfrissen van de Masis premium straatfiets, de Evoluzione.

De fiets is lichter en stijver dan eerdere iteraties, stelt Winchester. Maar grammen vergieten was niet zijn primaire doel; in plaats daarvan probeerde Winchester de manier waarop de fiets reed te verbeteren. Het lichter maken was niet het enige doel”, legde hij uit. We wilden het een beetje soepeler maken zonder de stijfheid van de aandrijflijn te verbruiken.

Een manier waarop Winchester de rit van de Masi Evoluzione verbeterde, was om compliance aan het raamwerk toe te voegen. De voorste driehoek maakt gebruik van koolstofbuizen met een kleinere diameter, waaronder een zadelpen van 27,2 millimeter (tegen 31,6 op het model van dit jaar), en de staande achtervorken zijn dunner. Maar afnemende framebuizen kunnen ervoor zorgen dat ze meer buigen; om dit af te wenden, was zorgvuldig werk vereist,” zegt Winchester. Het bedrijf heeft ook de diameter van de liggende achtervorken vergroot en de fiets een stevige 1-1 / 2 tot 1-1 / 20 cm taps toelopende vork gegeven met lagercups die in het frame zijn gegoten.

De 2016 Evoluzione krijgt ook een BB86-trapas omdat er minder problemen zijn in vergelijking met BB30 die in eerdere versies werd gebruikt, zegt Winchester. En alle Masi-fietsen van 2016 worden geleverd met soepele BB-lagers van Enduro. Het nieuwe frame heeft direct gemonteerde remmen, die ruimte hebben voor banden van ongeveer 28 mm breed, en heeft ook routing voor mechanische en elektronische (bekabelde of draadloze) aandrijflijnen. Er is ook voldoende ruimte over de niet-aangedreven kant om plaats te bieden aan een Stages- of Pioneer-vermogensmeter.

Masi zal twee versies van dit frame op de markt brengen. Het lagere frame van 920 gram komt in ongeveer 230 gram minder dan het 2015-model en zal worden gecombineerd met een vork van 375 gram. Het zal toegankelijk zijn met Shimano 105- of Ultegra-componenten.

Een versie van 810 gram kan een vork van 335 gram gebruiken die is gemaakt met TeXtreme-composieten, waarvan Masi beweert dat ze dichter opeengepakte en rechtere vezels hebben, daarom is er geen van deze, die het gewicht vermindert. De fietsen worden geleverd met Dura Ace- of Ultegra Di2-componenten.

Winchester leidde ook de ontwikkeling van een nieuw carbon schijfframe, de Masi Vivo. Het is een uithoudingsgeometrie, die in dit geval meer standover-speling, een langere wielbasis, een ontspannen balhoofdhoek en een grotere balhoofdbuis impliceert dan de velgversie. Het frame omvat een vooras van 12×100 mm plus een achteras van 12×142 mm en maakt gebruik van Shimano’s high-profile schijfmontagestandaard. Winchester beweert dat het frame 1.010 gram weegt en de vork nog eens 405 gram. De Vivo is geschikt voor banden tot 32 mm breed, heeft verborgen spatbordbevestigingen en binnenkabelgeleiding voor elektronische of mechanische aandrijflijnen. Masi zal drie versies aanbieden: een keuze met Shimano 105-componenten maakt gebruik van hydraulische flat-mount remklauwen van de onderdelenfabrikant; gereduceerde prijsvariaties met Shimano Sora- of Tiagra-componenten worden geleverd met TRP’s Spyre mechanische / hydraulische hybride rem.

Zowel de Evoluzione als de Vivo liggen dit najaar in de winkels.