Eerste Gezicht. Pinarellos NYTRO E Racefiets

Pinarello ontwierp de ultieme eroad-fiets. Het is nog niet beschikbaar in de VS.

Pinarello

Vanwege het verzet tegen de marketingcampagne, is het waarschijnlijk dat je hebt gehoord over Pinarello’s NYTRO ebike. Twijfelachtige presentatie terzijde, het bedrijf heeft nog steeds het doel bereikt met het ontwerpen van een van de betere e-racefietsen die er zijn – en in echte Pinarello-vorm, ook iets eleganter.

De NYTRO lijkt op het eerste gezicht misschien een Pinarello-racefiets, of zelfs een familielid van Pinarello Dogma. Maar bij nadere inspectie blijkt dat er meer is. Om de motor te accommoderen, lijkt de Pinarello-asymmetrie prominenter. De liggende achtervorken, trapas en onderbuis zijn allemaal aanzienlijk breder. De zitbuis en vorkhoeken van de Dogma blijven hetzelfde, maar de wielbasis en balhoofdbuis zijn iets langer en hoger, waardoor de berijder meer rechtop zit.

Het T700-carbonframe doet geweldig werk door de batterij en de motor te integreren en te verbergen (beiden passen in de onderbuis), en er zijn drie krachtniveaus: briesje (75 procent meer ondersteuning); rivier (150 procent); en raket (240 procent); allemaal bestuurd door een kleine eenheid op het stuur. Hoewel de NYTRO 13 kg (13 kilogram) weegt, kan hij nog steeds worden behandeld als een gewone racefiets.

Daniel Sapp

Fazua in Duitsland ontwierp de batterij en de motor. Fazua heeft ook motoren ontwikkeld voor Focus. Het aandrijfsysteem, Fazuas Evation, helpt alleen bij het trappen. De motorondersteuning heeft een maximumsnelheid van 25 km/u en een maximum nominaal vermogen van 250 W. Boven 25 km/u ontkoppelt de motor volledig met het systeem. Hierdoor trapt de fiets sneller zonder weerstand. De motor en batterij kunnen eenvoudig worden verwijderd om de NYTRO om te bouwen tot een gewone fiets zonder elektrische ondersteuning (die ongeveer 84 kg weegt).

Het NYTRO accu- en motorsysteem passen in de onderbuis van je fiets. Het kan eenvoudig worden verwijderd om het systeem op te laden of uit te schakelen. Daniel Sapp

Pinarello beweert dat de NYTRO in staat is om tot 1400 meter hoogte te stijgen in een enkele lading met maximaal vermogen. De motor voelt soepel en vloeiend aan. Het werkt bijna als een rugwind in plaats van een batterij. Ons doel was om ontwerpers in staat te stellen een fiets te creëren die het rijgedrag, het gevoel en het uiterlijk van een normale racefiets zo dicht mogelijk benadert”, aldus Felix Kuffner van Fazua.

De lancering was voor mij een geweldige kans om met de NYTRO door de heuvels van de geboorteplaats van Pinarello, Treviso, Italië, te rijden. Het zag er geweldig uit en presteerde precies zoals beloofd. De fiets had ook een extreem soepele krachtoverbrenging, waardoor ik met veel minder inspanning steilere hellingen kon beklimmen.

Pinarellos Dogma was een geweldige daler en de fiets daalde bijna net zo goed. In het begin was het extra gewicht enigszins merkbaar in bochten, maar ik merkte dat ik er snel aan gewend raakte.

De fiets was eenvoudig te trappen zonder hulp, maar de motor was bijna stil, zelfs bij maximaal vermogen. Over het algemeen was de rijervaring uitzonderlijk.

Met legacy-merken zoals Pinarello die meedoen, is het duidelijk dat e-bikes een blijvertje zijn. Als je het goed doet, kan elektrische ondersteuning inderdaad een hulpmiddel zijn om meer mensen aan het fietsen te krijgen en een aantal fysieke beperkingen weg te nemen die eerder iemand van de fiets of gewoon uit de bergen hadden kunnen houden. De soepele, natuurlijk aanvoelende ondersteuning van de NYTRO kan een geweldig hulpmiddel zijn voor fietsers die hun conditie willen verbeteren, willen herstellen van zware ritten, blessures of ziektes willen beheersen of gewoon willen genieten van een cruise op steile hellingen.