Eerste Rit. 2012 Scott Spark 26 En 29er
Een week in de vallei

Toen het tijd was om zijn nieuwste fietsen te onthullen, koos Scott ervoor om het evenement in zijn eigen achtertuin te sponsoren. Toevallig is Scott gevestigd in Sun Valley, Idaho, dat wordt omringd door enkele van de beste singletracks ter wereld. Ik heb vier dagen op Scotts gloednieuwe line-up van volledig opnieuw ontworpen Spark-fietsen gereden en ben verbaasd vertrokken met zowel de paden als nieuwe fietsen.

van 9

Spark RC

Wielreis op de nieuwe RC is tot 120 mm van de oudere Sparks 100 mm. Scotts TwinLock verre hendel activeert zowel de achterschokbreker als de Rockshox SID’s DNA3-demper op precies hetzelfde moment. De achterschokbreker heeft een vergrendeling, een veerweg van 85 mm en 120 mm, terwijl de veerweg van de vork 120 mm is. De voorste driehoek op de Spark RC (en Spark 29 RC) is nu een IMP5-structuur uit één stuk in plaats van de vorige jaren met meerdere buizen voor meer stijfheid. Een taps toelopende balhoofdbuis, BB92 trapas, staande achterbrug, gesmede koppeling uit één stuk, grotere scharnierassen met bredere set lagers en 142×12 achteras verhogen ook de stijfheid. Het gewicht is beloofd 1.790 gram te zijn voor een maat medium. De Spark heeft een lagere, slappere geometrie in vergelijking met zijn voorganger, wat hem een nieuw speels gevoel geeft dat bij de oude versie afwezig was. Het TwinLock-systeem houdt het snel en effectief,maar je moet die hendel bedienen om het meeste uit deze fiets te halen. Verwacht tegen december 11 verschillende versies, variërend in prijs van tot in de winkels.

van 9

Spark 29 RC

De 29er-versie van de Spark RC is een fiets met een veerweg van 100 mm en een TwinLock-hendel met vergrendelings-, 70 mm- en 100 mm-reismodi. Dit was gemakkelijk mijn favoriete fiets van de versies die ik proefde. Hoewel Scott zegt dat het productieframe stijver zal zijn in vergelijking met testmodellen die we hebben gereden, vond ik de fiets veel stijf – meer stijfheid zal het alleen maar beter maken. De volledige handling is fantastisch en kan worden geïnstalleerd met XC-race-achtige geometrie of zelfs een agressiever trail-georiënteerd gevoel via een shock-mount chip die de balhoofdhoek een halve graad verandert en de trapas 7 mm verbetert. Bovendien heb ik een Rockshox Reverb-zadelpen toegevoegd – nu een eenvoudige, shim-vrije taak als gevolg van de nieuwe 31,6-zadelpendimensie van de fiets, die de oudere 34,9 millimeter buis op de vorige fiets vervangt.De prijzen voor je 29ers zullen variëren en de fiets is ook beschikbaar in december.

van 9

Spark 29 Aluminium

De Spark zal ook verkrijgbaar zijn in aluminium 26 en 29er versies. De frames worden geleverd met veel van exact dezelfde geïntegreerde functies vanwege hun koolstofvoetafdruk en identieke geometrie. De gevolgen voor lagere modellen zijn uitgerust met de TwinLock-hendel, maar hebben slechts twee manieren: vergrendeling en volledige reis. Ik hield echt van het aluminium frame – het is stijf en handgrepen. Onze evaluatiemonsters waren echter niet volgens de specificaties gebouwd en de hier getoonde fiets heeft iets duurdere onderdelen die datgene selecteren dan dat wat toegankelijk zal zijn.

van 9

Nude 2 Shock

Scott heeft de Sparks-schokbreker voor 2012 volledig opnieuw ontworpen. Hij heeft nog steeds twee luchtkamers om de rijhoogte en veerweg te regelen, maar heeft tegenwoordig verschillende instellingen voor compressiedemping voor elke modus. Voorbij is de oude kamer die vroeger naar beneden hing, waardoor de speling van waterflessen op kleinere frames werd beperkt. Een juiste installatie is echter essentieel om de juiste prestaties van deze schok te krijgen.

van 9

Dropouts met alternatieven

Spark-versies worden standaard geleverd met alle 142×12 steekassen, maar dankzij modulaire dropouts kunnen ze binnen enkele minuten plaats bieden aan wielen met een 135×12 as of gewone QR. Vreemd genoeg zullen de voorvorken op alle versies worden uitgerust met QR’s in plaats van deze huidige vogue QR15-steekas. Gezien het feit dat de steekassystemen voordelen hebben, vooral op 29ers, is het een van de eerste upgrades die Id maakt.

van 9

Ritchey aanwezig De

oude echtgenoot van Scott, Tom Ritchey, was deze week aanwezig. Hij gaf ons een voorproefje van de nieuwe C260-stuurpen, die volgens hem 3 tot 4 keer krachtiger is en toch 30 procent stijver dan het huidige 4Axis-model. Kleine gezichtsklemmen zorgen ervoor dat het stuurpenlichaam meer om de kroeg wordt gewikkeld, zodat het minder afhankelijk is van de bouten en de voorplaat. Het resultaat is kleinere hardware en minder substantie, wat zich vertaalt in een mildere, maar stijvere stuurpen. Gewicht wordt geclaimd op 100 g om een lengte van 100 mm te krijgen. De verkoopprijzen zullen variëren van tot voor de aluminium versie, samen met een met koolstof omwikkelde versie die 14 procent losser is, zal Ritchey zegevieren.

van 9

Scott-helmen
Nu de fietslijn van Scott
goed bekend is geworden in de Verenigde Staten, zal het merk ook hier helmen op de markt gaan brengen. De Groove II (links) is al vele jaren in Europa verkrijgbaar, maar wordt hier vandaag verkocht voor rechts is de gloednieuwe Wit, een helm.

van 9

Groot bewegen met schoenen

Scott zal dit jaar een grote stap zetten in de schoenenmarkt. Modellen variëren van lichtgewicht racers met carbonzolen tot modellen met platte pedalen en zo ongeveer alles daartussenin. De MTB Team Boa-schoen is een pittige schoen die iets zachter is dan het superstijve Premium-model van het bedrijf. Zoals de Premium, bevat het een verstelbare binnenzool die verschillende inzetstukken gebruikt, zodat rijders de hoogte van de boog en middenvoetknop kunnen aanpassen.