Verpakking Voor De Altiplano

Na het voltooien van een reis door Bolivia en Noord-Chili, vertelt Cass Gilbert ons over zijn setup-keuzes voor toeren op de Zuid-Amerikaanse Altiplano, inclusief gedachten over gewicht versus bruikbaarheid, de voordelen van een modulaire setup tijdens een lange reis, een kernpakketlijst, wat overleefde en wat niet, en een paar voedzame, hoge duidelijke recepten.

Hier bij BIKEPACKING . com, zingen we graag de lof van reizend licht, grotendeels omdat het de mogelijkheid opent om backcountry-routes aan te pakken die anders onmogelijk of op zijn minst niet bijzonder plezierig zouden zijn op een traditionele toeropstelling. Ik zal dus de eerste zijn om toe te geven dat het bovenstaande tuig niet geschikt is voor de eisen van de Colorado Trail, of zelfs noodzakelijk is voor een meer zachte rit zoals de Great Divide.

Maar er is een middenweg tussen traditioneel, zwaar beladen toeren en ultralichte bikepacking, met de uitgebreide onverharde wegavonturen waar ik de voorkeur aan geef ergens tussenin te liggen. Dit is met name het geval als de routes die u plant afgelegen en hooggelegen zijn, zoals het geval is bij het verkennen van de Zuid-Amerikaanse Andes. Mijn Chileense en Boliviaanse Altiplano-opstelling, ook bekend als de Bulldozer, werkt goed voor deze barre, afgelegen omgeving. Met de Bulldozer kan ik tot tien dagen reizen zonder grote bevoorrading (of het dragen van een rugzak). Het is ook modulair en kan worden gebruikt voor uitstapjes. Hoewel ik je geen exact gewicht kan geven, kan ik je vertellen dat het de lakmoesproef van mijn toerfiets doorstaat: het kan de trap op of over een aardverschuiving worden gedragen zonder spullen uit te laden of apart in te pakken. Net zo belangrijk,

MIJN KERNPAKKET

  • Rijbroek Kitsbow Haskell
  • Paardrijshirt Kitsbow Icon
  • Paardrijden katoen T kringloopwinkel
  • Paardrijden merino T 45NRTH
  • Top met lange mouwen Surly Merino
  • Geïsoleerde legging (1 rijden, 1 slapen)
  • Kitsbow Merino Rijsokken Kitsbow Merino
  • Rijhandschoenen
  • Loszittende, knusse en comfortabele slaapsokken (x2)
  • Boxershorts
  • Outdoor Research donsjack
  • Honkbalhoed + lokale wollen hoed
  • Helm
  • Zonnebril + sterke zonnebrandcrème + lippenbalsem
  • Wasset
  • Medkit
  • Fleece wanten
  • Acre waterdichte schaal
  • Regendichte korte overbroeken
  • Tarptent Bowfin + grondzeil + 2 extra haringen + scheerlijnen
  • Therma-Rest Neoair
  • Big Agnes Flume UL30 + Sea to Summit Ember EB I quilt
  • Sea to Summit 30L Evac drybag
  • Petzl hoofdlamp
  • Evernew 800ml Potset + Clickstand + Trangia Brander + Aansteker + Brandstof
  • Nalgene 500 ml container met schroefdop + stevige ritssluitingszakken voor voedselopslag
  • Hydrapak 3L Shape-Shift-blaas
  • 2 x Soma flesjes + 1.814 g Klean Kanteen
  • Lifestraw-filter
  • Houten lepel + Opinel mes
  • Tool wrap + gereedschapstas incl extra kit etc
  • Lezyne Micro Floor HV pomp
  • 2 x 27,5+ binnenbanden
  • Macbook Air 11in + Sea to Summit-koffer
  • Canon 5D Mark III DSLR + lenzen
  • Opladers voor elektronische tassen reservebatterijen, cachebatterijen, geheugenkaarten, enzovoort.
  • Moleskin notitieboek + pen
  • Geld portemonnee + paspoort

Waar Gaat Het Allemaal Heen?

DE FABIOS-BORST

Mijn setup is een mix van oud en nieuw. Ik heb altijd het praktische van zadeltassen leuk gevonden voor fietstochten van meerdere weken, dag in dag uit; de Fabios Chest breidt indien nodig uit tot bijna 40L, waardoor de Tetris-achtige eisen van moderne zadeltassen worden geëlimineerd wanneer u extra uitrusting of voedsel meeneemt. Het is ook gemakkelijk in te pakken, wat ik erg handig vind voor langere reizen. Hoewel breder dan een zadeltas, kunnen de zijvakken verzonken aan de zijkanten worden vastgemaakt, waardoor de breedte smaller wordt voor uitgebreide fietsbewegingen. Ik heb een Hobo Pieces Restuvus zadeltasbevestiging gebruikt, ontworpen om te worden gebruikt in combinatie met standaard zadels, en het helpt de tas echt veilig te houden.

Binnenin berg ik mijn laptop op (in een door Sea to Summit gevoerde koffer), een zak met kabels en opladers, een Ti Evernew-pannenset van 800 ml en een Clickstand-fornuis, mijn Outdoor Research-donsjack, een kleine med-kit, verse producten, een afsluitbare 500 ml Nalgene-container en lichte maar omvangrijke voedselproducten zoals brood. Sinds enige tijd gebruik ik een klein kooktoestel met gedenatureerde alcohol. 96% alcohol is heel gemakkelijk te vinden op de altiplano; als ik meer moet dragen, bewaar ik het in een geborgen plastic fles Coca-Cola. Sinds ik een tiener was, heb ik niet gereisd met een multifuel kachel. Als u niet van plan bent sneeuw te smelten, is gedenatureerde alcohol de beste optie. Het elimineert de noodzaak om schadelijke benzine te vervoeren.

BEDROCK HEMMOSA UL MICROPANNIERS

Bedrocks Hermosa UL fietstassen zijn extreem licht en gezien hun minimale klittenbandbevestigingspunten blijven ze het grootste deel van de tijd op de fiets. Eén houdt mijn kleren vast en heeft ruimte voor extra uitrusting voor koud weer, zoals handschoenen, sokken en wollen mutsen die ik hier heb gekocht. Ik heb het bekleed met een dunne Sea to Summit Evac-roltas, waardoor het gemakkelijk is om alle inhoud in één keer te verwijderen en in de tent te brengen. Het is mogelijk dat de temperatuur op de Altiplano daalt tot -10C (-10 C), dus het is belangrijk om voorbereid te zijn. Als de temperatuur nog lager wordt, jaag ik voor de nacht op een verlaten gebouw of een dorp. Over het algemeen is het echter overdag warm, dus tenzij de wind giert, zal ik een T-shirt en korte broek dragen, samen met een goede zonnebril en veel zonnebrandcrème.

Een andere fietstas verkoopt lichtgewicht voer. Er zijn vaak weinig bevoorradingspunten op de Altiplano, dus ik heb mezelf meer ruimte gegund dan een rugzak te moeten dragen. Ik eet graag gezond, dus ik draag meer voedsel dan sommigen. Je kunt ze vol inpakken met Hermosa fietstassen die hoog oprollen wanneer je het nodig hebt.

ALTIPLANO RECEPTEN

Hoewel Altiplano-voedsel doorgaans zowel eenvoudig als moeilijk verkrijgbaar is, is er genoeg voedzaam voedsel, typisch voor de Andes, te vinden op lokale markten. Quinoa kan even duren om voor te bereiden, maar het is het wachten meer dan waard. Als ik lokaal winkel, is mijn Altiplano-diner normaal gesproken als volgt:

  • Kook water goed.
  • Voeg een voorraadverpakking en grote hoeveelheden quinoa toe.
  • Kook een paar minuten. Voeg vervolgens alle groenten toe die je hebt gevonden. Wortelen, uien en knoflook werken goed en zijn gemakkelijk te vervoeren.
  • Bind met gedehydrateerde aardappelpuree of aardappelen (beide lokaal verkrijgbaar).
  • Bestrooi met scherven van charki lama jerky die je kunt kopen bij herders en in kleine dorpjes.
  • Voeg een klontje boter toe (zeg nee tegen margarine!)
  • Als je lokale kaas hebt, voeg dan blokjes toe.
  • Bestrooi met oregano, zout, peper, enz.

Deze omgeving kan het ontbijt moeilijk maken. Ik heb haver nooit bijzonder vullend gevonden en ik heb na een paar uur vaak honger. Om mijn maaltijden gevarieerd en vullend te houden, heb ik ontdekt dat het toevoegen van vetten en zaden me kan helpen gevoed te blijven. Lokale producten van Altiplano is iets wat ik graag gebruik waar mogelijk. Op mijn reizen heb ik altijd een Nalgene-container van 500 ml. Het kan worden gebruikt om restjes van restaurants in te bewaren (rijst en aardappelen zijn heerlijk om ’s avonds aan soep toe te voegen), of het kan ook worden gebruikt als snijplank. Als ik ’s ochtends haast heb, laad ik het met mijn ontbijtingrediënten en laat ik ze een nacht weken, klaar om ’s ochtends koud te worden gegeten of snel te worden opgewarmd. Dus mijn typische Altiplano-ontbijt is over het algemeen ongeveer zo:

  • Kook water goed, vooral als het uit een beekje wordt geschept dat wordt gedeeld met lama’s.
  • Voeg een grote handvol instant haver toe.
  • Een schep boter.
  • Een snufje zout.
  • Gedroogde kokosnoot.
  • Noten Amandelen en Walnoten
  • Gedroogd fruit en rozijnen.
  • Chia zaden.
  • Kaneel.
  • Geroosterde gerst van een lokale bron of een equivalent.
  • Berghoning/panela.
  • (Best slurpend met cocabladthee).

PORSELEINEN ROCKET 52Hz FRAMETAS

Deze Tarptent Bowfin 1 tent, die ik tijdens deze reis heb getest, past in de Porcelain Rocket52Hz framebag. Het is een tent die zeer geschikt is voor de winderige omstandigheden van de vlaktes. Ik heb deze frametas gebruikt sinds hij voor het eerst werd geïntroduceerd en hij ziet er alles behalve gloednieuw uit. Je kunt er ook je gereedschapsverpakking, Lezyne micro-vloerpomp HV en enkele binnenbanden (27.5+) in opbergen. Ten slotte bewaar ik een grote zak met trailmix in mijn ritssluitingszak. Ik voeg het toe als ik nieuwe ingrediënten vind op markten en kleine winkels. Ik heb noten, rozijnen, stukjes chocolade, amandelen, weegbree-chips en geroosterde bonen. Door ervoor te zorgen dat deze tas wordt bijgevuld, kan ik verpakte koekjes en ander junkfood vermijden.

TRIBULUS ENDOVER

Tribulus Endover stuurtassen zijn ontworpen voor warme slaapzakken. In mijn geval een 0C (332F) Big Agnes tas met een Sea to Summit Ember EB I zomerquilt. Ze creëren een nest voor mijn Canon 5D Mark III DSLR. Slaapzakken verdubbelen werkt goed; als ik mijn donsjack, een thermische legging, een merinoshirt en een paar paar warme lamawollen sokken draag, ben ik altijd gezellig. Ik geloof dat het het beste is om een slaapzak te hebben die 90 tot 95 procent van de tijd bestand is tegen lage temperaturen. Ik vind de vreemde koude nacht niet erg als het de noodzaak vermijdt om overdreven zware of omvangrijke uitrusting te dragen, vooral gezien het feit dat de laagste temperaturen slechts een uur of twee voor zonsopgang zijn, en niet de hele nacht. De Endover heeft twee zijzakken; één herbergt een cache-batterij die gedurende de dag wordt opgeladen door het Sinewave Beacon dat aan het voorrek is bevestigd,

STAM EN TOP TUBBER ZAKKEN

Ik heb twee ruime stuurpentassen, een Chuckbucket van Oveja Negra en de andere een op maat gemaakte Goodie Bag van Carsick Designs. Deze kunnen extra lenzen bevatten, waarvan ik er in totaal drie heb. Mijn Oveja Negra Snack Pack L/XL Wackpack bevat een Opinel-mes en een hoofdlamp, evenals snacks.

H20

Een Lifestraw is een basisfilter dat ik bij me heb, maar mijn maag geeft de voorkeur aan lokaal water. Tijdens deze reis heb ik het niet nodig gehad, ik vond altijd een kraan, een schone stroom of gewoon kokend water ’s nachts voor thee of soep. Het is belangrijk om te onthouden dat kwaliteitsfilters essentieel zijn en zorgvuldig moeten worden gebruikt. U moet ook op de hoogte zijn van mijnbouwactiviteiten. Mijn persoonlijke favoriet zijn de oplaadbare steripens. Ze zijn snel en gemakkelijk te gebruiken. Als je een Sawyer of iets dergelijks bij je hebt, vergeet hem dan ’s nachts niet mee te nemen in je tent, zodat het niet bevriest.

De meeste dagen heb ik ongeveer 3-4 liter water bij me, opgeslagen in een Klean Kanteen van 1814 g en twee kleine waterflessen op de vork. Ik heb ook een 3L Hydropak Shape-Shift waterzak, omdat routes die zoutmeren oversteken mogelijk meer watercapaciteit vereisen. Somas Crystal Polypropyleen watercontainers zijn wat ik gebruik. Ik hoop dat ze minder uitlogen onder hoog UV-licht dan de standaardflessen. Dit is de reden dat ik een Klean Kanteen over een plastic fles op de onderbuis draag. Hoewel ze zwaarder zijn, zijn roestvrijstalen flessen op de lange termijn gemakkelijker te drinken. Ze breken ook niet als je op oneffen terrein gaat. Pas op dat u het niet tot aan de rand vult, omdat het kan bevriezen en kan barsten!

Overloop

Voor deze reis heb ik een lichtgewicht (ongeveer 600 g) bagagerek van Ratking gebruikt met een voorziening voor twee Ti Manything Cages. Deze zijn geweldig voor overloop; extra brandstof bijvoorbeeld, of een grote pot pindakaas. De extra ruimte is prettig en het gewicht van twee ManythingCages is verwaarloosbaar als ze niet in gebruik zijn. Voile bandjes houden alles op zijn plaats. Sommige zijn zelfs op lengte gesneden.

DE FIETS

Mijn fiets is klaar voor de lange termijn. Een stevig Tumbleweed Prospector-frame wordt gecombineerd met een Rohloff Speedhub en een Son 28 dynamo-naaf. Deze opstelling is betrouwbaar, ongeacht wat ik doe. Sinewaves Beacon laadt USB-apparaten op (zoals een Anker-cachebatterij van 5000 mAh) en licht op in de zeldzame gevallen dat ik te laat ben om te kamperen. (Ik vermijd rijden ’s nachts). Ik heb de standaardvork verwisseld voor een Surly Ice Cream Truck-vork die ik al bezat, omdat ik de voorkeur geef aan de naar achteren gerichte waterflesbevestigingen.

De versnelling wordt verzorgd door een 32T Surly roestvrijstalen kettingblad en een 17T tandwiel aan de achterkant, in harmonie met een Shimano XT 9-speed ketting. Zelfs als mijn topsnelheid beperkt is, zijn lage versnellingen van onschatbare waarde in de zuurstofarme, bergachtige Andes. Ik hou van 27.5+ banden. Omdat ze een kleinere diameter hebben dan 29+ en smaller dan volvet, zijn ze een stuk gemakkelijker op te bergen in een fietsdoos of -tas. Hoewel ik geen reservewiel bij me heb, heb ik wel een set bandenreparatiegereedschap en specificeer ik nieuwe banden voor elke reis. Mijn wielen zijn opgebouwd met WTB Scraper i45s. Brede velgen en banden van 8 cm zijn perfect voor dit soort terrein, dat vaak zanderig en gegolfd is. Laat je niet afschrikken door hun gewicht.

Traditionele fietstoeristen klagen over de slechte wegen in de Altiplano. Ben ik het niet mee eens.

Andere onderdelen van de Bulldozer zijn allemaal beproefd en getest, inclusief Shimano XT-cranks en Avid BB7-remmen. Met Jagwire Mountain EliteLink compressieloze kabelbehuizing kan ik veel verschillende bochten rond tassen maken en zonder mijn remmen in gevaar te brengen. Het Surly 8-pack voorrek en RatKing achterrek zijn beide van RatKing.

Wat betreft zitstokken, ik ben dol op mijn WTB Pure V. Ik zou mijn Oddity Razor Bar een naam moeten geven, simpelweg omdat het mijn favoriete bikepacking-stuur aller tijden is. De mijne is Ti en gespecificeerd met een zwaai van 25 graden en een stijging van 4 cm, waardoor er veel ruimte is voor klittenband op zowel de bovenste als de onderste niveaus.

Mijn bandenkeuze is niet erg conventioneel. Ik heb een Maxxis Chronicle achter mijn rug en een High Roller 2 voor. Ze zijn beide tubeless en kunnen gemonteerd worden met een Lezyne Micro Floor Drive HV. Er is wat transplantaat en extra handen nodig. De laatste is vertrouwenwekkend op rotsachtige en onverharde omstandigheden, maar slepend op de stoep (aangezien ik er niet naar streef om op de stoep te rijden, dat is oké). Beide hebben het goed volgehouden, hoewel er een verontrustende slijtageplek op een zijwand zit; Ik maakte een ritje in een pick-up op een winderige middag en verwaarloosde om ervoor te zorgen dat de fiets niet werd beschadigd terwijl hij rondstuiterde. Les geleerd. Het hield stand toen ik het repareerde met een bandenschoen.

Mijn opstelling is ook een die is ontworpen om modulair te zijn. Tijdens een lange reis kan ik het voorrek en de fietstassen laten vallen, mijn zadeltas verwijderen en de lichtgewicht roltas vastmaken die ik al op zijn plaats draag, waardoor een fiets ontstaat die beter geschikt is voor trailrijden en hike-a-biken. Ik deed dit voor een gedeelte van de reis van 500 km en het werkte heel goed.

VERSNELLINGSSTORINGEN

De plug voor mijn zadeltas brak in tweeën Ik kocht een vervanging van een oude bezemsteel voor 30 cent! Teleurstellend was dat een van de platforms op mijn Kona Wah Wah 2 platte pedalen kraakte en vervolgens volledig weggleed, waardoor ik 50 km op de spil moest trappen, net als de lokale kinderen. Gelukkig kon ik vervangende Wellgo-vervangingspedalen in de volgende stad vinden, waardoor ik de laatste week van de reis doorkwam. Mijn 5.10 Freerider EPS’s waren ook zo versleten dat er een gat in het voetbed zat. Ze waren niet gloednieuw, maar ze voldoen niet aan de eisen van langeafstandsfietsen. Zoals ik al zei, was mijn Maxxis Chronicle-zijwand versleten, maar dit was meer mijn schuld tijdens het transport dan tijdens de eigenlijke rit. Gezien de hobbelige wegen van Altiplanos, moet u extra voorzichtig zijn met hoe u uw fiets vervoert.

WAT ZOU U ANDERS DOEN?

Hoezeer ik ook van zadeltassen houd, ik weet zeker dat er genoeg rijders zijn die net zo blij zouden zijn met een grote zadeltas, zoals Porcelain Rockets Mr Fusion XL, vooral als je geen laptop bij je hebt zoals ik. Hoewel je meer dan 1 kg (10 kg) zou kunnen besparen, zou dit betekenen dat je de vele kooien op het RatKing-rek kwijtraakt. Ik vind ze nog steeds erg handig. Persoonlijk vind ik het het gewicht waard, maar als je je afvraagt wat de voor- en nadelen zijn van zadeltassen versus zadeltassen, bekijk dan onze Low Down-gids. Als alternatief zou het gebruik van twee kleine en slanke achtertassen (bijv. Bedrock of Revelate) en een zadeltas het totale gewicht verminderen en wat capaciteit behouden.

Hoewel Surlys 8-pack rack misschien zwaar is, is het niet de lichtste. Als ik iets meer minimaal zou kunnen vinden, zou ik in de verleiding komen om ermee te gaan, maar zoals het is, werkt het goed. Ik was verbaasd over hoe zelfverzekerd de fiets aanvoelde op de onverharde wegen, ook al was het de eerste keer dat ik een front-zware setup gebruikte. Als ik echter een meer trailgerichte route zou rijden, zou ik waarschijnlijk wat willen afvallen.

Inpakken

Je kunt geweldige verkenningen doen op de Boliviaanse Altiplano en de Chileense Altiplano. Als je voorbereid bent op de koude temperaturen ’s nachts, de wisselende wegomstandigheden en de kans op harde wind, dan kun je uitkijken naar de meest unieke ritten die Zuid-Amerika te bieden heeft en het gezelschap van veel lama’s! U zult genieten van uw tijd onderweg en gezond blijven als u goed eet. We werken momenteel aan een langeafstandsroute Andes Traverse die je door verschillende delen van het Altiplano-rijden voert.

Volg in deze kwetsbare gebieden de Leave no Trace-principes. Zie onze post voor ideeën over wat u in uw medische kit moet doen. En voor een achtergrond bij het plannen van een internationale bikepacking-reis, lees onze gids.