De Toekomst Van 27.5. Fietsontwerpers Praten Mee

Mountainbikeleiders bieden gedachten en voorspellingen voor de sexy nieuwe wielen.

Rocky Mountain-expert Thomas Vanderham test de grenzen van de nieuwe Altitude 27.5 van het merk. (Echte Lorence)

We gingen zitten met een aantal van de topspelers van de fietsindustrie en 27,5 voorstanders om te praten over wat we volgend jaar en daarna kunnen verwachten.

MountainBike.Com: wie is de ideale rijder voor 70 cm remmen?

Sean Coffey,” Ritchey Global Marketing Director: We denken dat 650b of 27,5 overal zal komen, omdat het veel zin geeft. We begonnen met de XC en natuurlijk de kant van de dingen, want daar beginnen de meeste dingen voor Ritchey. Voor je XC- en trail-riding-vormen zal een 650b-wiel iets beter over barrières rollen dan een 26, maar toch lichter en veel beweeglijker zijn dan een 29er met een lager zwaartepunt en ook een betere match voor rijders die niet bijzonder lang zijn. Aan de andere kant zullen 160 mm-fietsen de voordelen van grotere wielen krijgen, maar misschien niet exact dezelfde spelingsuitdagingen die verband houden met 29er-wielen bij het ontwerpen van het frame.

Sal Crochiola, Jamis Product Manager: heeft niet echt één ideale rijder, maar we zien nu twee factoren die mensen naar 650b fietsen brengen. Nummer één: het is aantrekkelijk voor rijders die een competitieve stijl hebben – 650b-fietsen voelen comfortabeler aan dan 29ers als je wat lucht krijgt en zijn levendiger fiets dan een 29er. Ten tweede spreekt 650b kleinere rijders aan die niet zo comfortabel zijn op een 29er. Bij onze demo-gelegenheden hoor ik keer op keer van vrouwen die een 29er kochten, maar dan aangetrokken werden tot 650b.

Chris Cocalis, eigenaar van Pivot Cycles: Enduro-evenementen nemen een vlucht en deze jongens praten veel over wielmaat. Ik hoor topmannen praten over de vraag of de Whole Enchilada in Moab het beste kan worden uitgevoerd in een fiets met een korte tot middellange veerweg van 29er en een middellange tot langere afstand van 66 cm. Zou je beide werelden kunnen hebben? Ja, potentieel. Ik heb aan de zijlijn geluisterd naar de, ook voor deze mannen, 27,5 zou geweldige fietsen zijn. We zouden er voor 2014 onze tenen in kunnen dopen.

David Turner, eigenaar van Turner Bikes: Ik houd mijn oor bij de grond voor een 27.5 DH-vork, omdat ik geloof dat het van Nino-wannabes helemaal naar DH-fietsen zal gaan. Ik geloof echter niet dat echt snelle en getalenteerde DH’ers 27,5 willen. Ze hebben banden van 1.400 gram en hun fietsen zijn anderhalve kilometer lang. Ze willen geen breder wiel. Vanuit het oogpunt van de consument zullen de overgebleven fietsen met een korte veerweg van 66 cm het snelst worden omgezet naar 27,5. Ga naar een willekeurig ritgebied en kijk naar fietsen die bovenop auto’s komen. Er liggen nog stapels en stapels short-travel fietsen met 66 cm wielen daar omheen.

Jamis, een vroege gebruiker van 27.5, verfijnde zijn XCT met een veerweg van 130 mm voor 2013. (Louis Mazzante)

De Genius 700 is een van de beschikbare carbon 27.5-fietsen. (Ian Hylands)

Jeff Steber, eigenaar van Intense Cycles: Ik heb het gevoel dat de agressieve routeman je doelmarkt is, ook al is bewezen dat de wielen ook op de XC-rangen werken. Mijn verkoopteam en medewerkers – jongens die van DH en parkrijden houden – waren erg afstandelijk over het 29er-ding. En ook al hebben we DH 29ers uitgevoerd, deze mannen genieten beter van de speelsheid van 26. Dus 27.5-fietsen lijken gewoon beter omdat de wielen er groter en steviger uitzien, maar ze zijn niet onevenredig groot.

MountainBike.Com: Veel ontwerpers en ingenieurs worstelden met de oude 29er-geometrie. Is het makkelijker om een beter hanteerbare 27,5 te verdienen, of is er een geheime saus?

Tom Ritchey, eigenaar van Ritchey: Het was duidelijk gemakkelijker om de geometrie van het 650b-framework te specificeren, omdat je eigenlijk niet veel verandert. Je komt heel dicht in de buurt van wat zou werken voor een frame van 66 cm met banden van 6 cm. Er is ruimte voor een paar optimalisaties, maar het is niet zoals wat de markt doormaakte met 29er framegeometrie, vooral als het gaat om de grootte van de rijder. Voor mij ging de speciale saus altijd over het vinden van de beste framemaat en geometrie, aangezien het betrekking heeft op het zwaartepunt van sommige rijders – dit is de sleutel tot wat Ritcheys doet rijden zoals ze doen, en dat was een grotere uitdaging met 29er-frames, vooral voor kleinere rijders.

Chris Conroy, eigenaar van Yeti Cycles: We hebben langer gewacht dan nodig was om een 29er te verdienen, maar toen we dat deden, kregen we het goed. Je kunt 650b-wielen niet zomaar op een bestaand ontwerp slaan. Er zijn enkele dwingende redenen voor 650b, met name voor ontwerpers, omdat ze lijken op een paar van de verpakkingsuitdagingen met 29ers met een langere reis. We hebben er hier behoorlijk wat op gereden, en veel mannen zijn er enthousiast over. We blijven onze studie doen.

Jeff Steber, Intense Cycles: Het ontwerpen van een 27.5-fiets is een stuk eenvoudiger in vergelijking met een 29er. Met 29ers moeten we behoorlijk creatief zijn met zitbuizen en positionering van de voorderailleur, vooral als je in de grotere reisfietsen stapt. En het verkrijgen van acceptabele geometrie kan een uitdaging zijn. Je ziet op internet veel mensen zeggen dat fietsen van 66 cm 650b compatibel zijn. En dat zijn ze als je van een 36 cm hoge trapas houdt en niet meer dan een 2.0-band wilt rijden. Naar mijn mening werken die fietsen niet zoals ze moeten.

Chris Cocalis, Pivot: Er is een podium waar je met een veerweg van 5 of meer 15 cm een 29er niet efficiënt kunt inpakken. Het is gemakkelijker om er te komen met 650b. Maar ik denk dat er meer aan de hand is dan het middelen van twee geometrieën. Het hangt zeker af van het ontwerp van de ophanging. Zelfs de manier waarop het contactvlak omgaat.

Ik ben behoorlijk vocaal geweest dat we al een tijdje aan dingen werken. De recente 29ers zijn echt brutaal efficiënte racefietsen, en 66 cm fietsen zijn geweldig voor veel dingen. Tenzij je die volledig combineert en het beste van beide werelden vindt en nog wat – waarvan ik denk dat we dat zouden kunnen doen – dan zie ik het doel niet om dit te doen.

Sal Crochiola, Jamis: 650b was niet zo’n grote ontwerpuitdaging als onze 29er-fietsen. We hoeven niet gevoelig te zijn, bijvoorbeeld door te proberen manieren te vinden om de standover zo laag mogelijk te houden, korte balhoofdbuizen te houden en rijders boven het voorwiel te houden. Er zijn niet zoveel compromissen met 650b-fietsen.

De gerenoveerde brander heeft een veerweg van 140 mm. (Ron Koch)

MountainBike.Com : Drie wielmaten is veel – zal er iets weggaan?

David Turner, Turner Bikes: De 29er hardtail gaat niet weg. Het zit in de psyche van sommige ruiters. Het is bijna een religieuze ervaring. Deze jongens en meisjes, ze graven, ze vinden de tekortkomingen niet – het is ware liefde. En er zijn er veel van deze die er zijn. Ga naar een uithoudingsrace en je kunt ook de dominantie van deze 29er hardtail zien. Het aantal volledig geveerde 29ers met een veerweg van meer dan 130 mm is echter al klein, en 650b legt daar gewoon de spijker in de kist.

En het gaat ook 26 doden. Korte reis 26 onmiddellijk. Gedaan. Ik geloof niet dat bedrijven een cent dieper in die fietsen gaan steken. Ik heb echter het gevoel dat de markt van 150 mm en hoger nog een tijdje in het domein van 26 zal blijven. Het kost jaren om vork-offsets en bandenmaten en constructie te proberen op de all-mountain markt, vanaf 150 mm en hoger. Het zal ook sterven, maar het wordt langzamer dakloos.

Sal Crochiola, Jamis: Ik geloof dat ik eindelijk twee wielmaten heb, 650b en 29ers. Ik zie 29ers niet verdwijnen, misschien ooit. Voor bepaalde paden en bepaalde gebieden, en voor bepaalde renners, is 29 toch logisch. Tien jaar later geloof ik dat er meer 650b dan 29er zullen zijn. Ik denk dat zelfs DH uiteindelijk 650b gaat worden.

Peter Vallance, Rocky Mountain Bikes Brand Manager: Wereldwijd wordt 26 al heel moeilijk te verkopen. Onze MSL doodde het een paar jaar vanuit de Verenigde Staten. En het is een geweldige fiets, een volledig legitieme lay-out, maar alles onder de 120 mm bij 66 cm gaat naar de verkoop van 29er. In de toekomst hebben we toch een 66 cm-wielelement, maar alles in het bereik van 120 mm tot 150 mm is een 27.5-fiets. De manier waarop die 165 mm / 170 mm-fiets eruitziet, dat is een open vraag.

MountainBike.Com: Als deze fietsen bekend staan als 650b of 27.5?

Adrian Montgomery, Scott Bicycles: We hebben 27,5 genoemd als een middel om een doel te bereiken. Intern zeggen we al 27, niet 27,5, en de waarheid is dat het uiteindelijk 26, 27 of 29 zal zijn geweest.

Peter Vallance, Rocky Mountain: voor ons is het 27,5. Ik denk dat veel mensen die altijd al in de buurt van fietsen zijn geweest, 650b kennen. Maar voor veel mensen betekent het niets, en om 650b tegen 26 en 29 te plaatsen heeft geen zin. Het is een kleine geforceerde overgang, maar we moeten op gelijke voet staan.

Sean Coffey, Ritchey: Het is grappig, onze nieuwe fiets heeft twee hotspots: 27,5 x 2,1 aan de ene kant en 650B x 52 aan de andere. Ik begrijp niet hoe lang ik het titelspel moet spelen, mogelijk voor altijd, aangezien de mountainbike al een puinhoop is van Amerikaanse metingen en metrische referenties, zoals mijn 66 cm-wielen met een reis van 140 mm. Maar mijn gok is dat 27,5 uiteindelijk zal winnen.

Jeff Steber, Intense Cycles: We hebben 29ers 700c niet voorspeld, daarom zeg ik 27.5.