Innovatieve Producten
Scott opzetstuur, 1986

Na vroege windtunneltests in de jaren 80, was aero-leider Steve Hed verbaasd over het nieuwe product van Scott USA. “Dit was iets dat niet veel kostte en je kon het gewoon op je fiets zetten en sneller gaan”, legde hij uit.

Geproduceerd door skitrainer Boone Lennon en Scott-ingenieur Charley French, konden vroege aerobars fietsers de positie van een downhill-skiër nabootsen terwijl ze bergafwaarts fietsten. Het eerste prototype was gemaakt van hout. Om de geldigheid van het concept aan te tonen, eisten de uitvinders dat de pubs naar een heuvel in Sun Valley, Idaho, werden gebracht. Het eindresultaat was duidelijk: zonder trappen kwam de rijder die de pubs had gemonteerd met een ruime marge op de grond. Na dit seizoen gebruikte French een prototype om een triatlon te winnen in de leeftijdscategorie 60+ (nu 84 is hij een meervoudig wereldkampioen leeftijdsgroepen). Scott gaf pubs aan pro-triatleten, die hun voordeel erkenden. Al snel moesten amateurs ze bezitten, en Scott voldeed aan de vraag. Wegracers accepteerden pas na de Tour de France van 1989 aerobars.toen Greg LeMond een paar gebruikte dat op zijn Bottecchia-fiets was gemonteerd met shims die uit een colablikje waren gesneden. Hij won 58 seconden in een tijdrit van 25 kilometer en won de gele trui met acht seconden.

van 15

Giro Prolight, 1985

De veiligheidsvoordelen van het dragen van een helm zijn bekend, maar voordat Jim Gentes de Giro Prolight introduceerde, waren wielrenners niet enthousiast over het dragen van onaantrekkelijke, sexy, zware helmen. Om veilig te blijven tijdens het racen, riep Gentes de steun in van een buddy van NASA om de ventilatie op een gloednieuwe helm te verbeteren. Het resulterende product, dat in 1985 in de winkels verscheen, elimineert de dikke, harde schaal (ongeveer de helft minder), voldeed aan de veiligheidscriteria van de overheid en was comfortabel genoeg om door casual rijders te worden geadopteerd. Op precies hetzelfde moment begonnen de bestuursorganen van de wielersport van racers te eisen dat ze een helm op deden, en hoewel maar weinig racers dit graag wilden doen, hielp de Prolight de bittere pil gemakkelijker te slikken.

Tegenwoordig zijn helmen de standaard voor de meeste fietsers, hoewel er in sommige kringen nog steeds een levendige discussie is over de noodzaak ervan. Moderne helmen hebben de spandex-hoes van de Prolight verloren, maar andere innovaties zijn blijven bestaan, met name de grote, gekanaliseerde ventilatieopeningen die de hoofden van fietsers koel houden. Helmen zijn elk jaar lichter, comfortabeler en mooier geworden.

van 15

Rockshox RS-1, 1989

van 15

Specialized Stumpjumper, 1981De Specialized Stumpjumper was niet de eerste mountainbike, maar het was de eerste gemakkelijk verkrijgbare, betaalbare versie en zorgde voor een 20-jarige bloei. Tot de Stumpy opdook, onderzochten wielrenners het bos op custom bikes die met de hand waren gebouwd door Tom Ritchey en Joe Breeze, wat vaak duizenden dollars kostte. Gespecialiseerde oprichter Mike Sinyard zag een grotere kans. Hij speurde de wereld af op zoek naar esoterische maar betaalbare componenten waaruit de eerste Stumpjumper zou bestaan: vakantiekrukken en tandemremmen van de Franse bedrijven TA en Mafac, motorremhendels in de Italianen in Tomaselli, Zwitserse spaken en heerlijk lichte en duurzame lichtmetalen velgen van Araya in Japan. “Het was niet van de ene op de andere dag een succes”, herinnert Sinyard zich. “Veel winkels waren aanvankelijk niet ontvankelijk,maar het deed er niet toe – we hadden nieuwe mensen aangetrokken tot de sport en een nieuwe manier van leven gecreëerd, en dat was erg spannend.”

van 15

Hayes Mag schijfrem, 1997

De Hayes Mag was de eerste schijfrem die gewichtsverlies, prestaties en bruikbaarheid in evenwicht bracht. Het leverde precies wat andere schijven al lang hadden beloofd: meer remkracht en controle, vooral in ongunstige omstandigheden. Nadat een rijder schijven had gebruikt, voelden velgremmen hopeloos ontoereikend. De komst van de Mag viel samen met een vruchtbare periode in de creatie van volledig geveerde fietsen, waarin de lay-outs vorderden en rijders hun fietsen harder begonnen te duwen op agressiever terrein – ze eisten meer controle over hun remmen. Ervan overtuigd dat de technologie klaar was voor massamarkten, rustte Trek Mag-remmen uit op veel versies, wat Hayes onmiddellijke geloofwaardigheid opleverde. Tegenwoordig is de dominantie van schijven op de mountainbikemarkt compleet: je zult waarschijnlijk geen gloednieuwe mountainbike met iets anders in je winkel vinden. In plaats van daar te stoppen,schijfremmen springen naar andere categorieën, zoals forenzenfietsen en cyclocrossfietsen. Hoogwaardige racefietsen zullen waarschijnlijk in 2013 schijven krijgen.

van 15

CamelBak MULE, 1996 Door zes belangrijke ontwerpwijzigingen – waarbij geleidelijk aan functies werden toegevoegd zoals een geventileerd achterpaneel, gebruik van de ophanging en iPod-pocket – is het pakket meegegroeid met de sport. Vandaag de dag is de MULE nog steeds het bestverkochte model van CamelBak – hij is goed voor een derde van de verkochte drinkrugzakken voor fietsen en kan een meervoudig BICYCLING Editors’ Choice Award-winnaar zijn.

van 15

Shimano Total Integration Levers, 1991

Door de introductie van geïntegreerde hendels werd fietsen veiliger en vriendelijker voor beginnende motorrijders. De nieuwe bedieningselementen verenigden schakel- en remhendels in een eenheid, zodat wielrenners kunnen schakelen zonder hun handen in de kroeg te verwijderen. Ja, zelfs de hendels maakten het rijden veiliger, maar ze lieten ook toe om vaker te schakelen met het terrein en maakten het zelfs mogelijk om te schakelen tijdens een haast.

Nu heeft bijna elke verkochte straatfiets geïntegreerde hendels. De snelle acceptatie van STI, samen met Shimano’s beheersing van mountainbike-onderdelen, gaf Shimano een voorsprong op Campagnolo, dat het peloton decennia lang had gedomineerd. Het Italiaanse bedrijf bracht een jaar later zijn geïntegreerde hendels uit, Ergopower genaamd, maar Shimano was al goed op weg om de onbetwiste koning van componenten te worden.

van 15

Lycra korte broek, 1977

Tot het midden van de jaren ’70 droegen wielrenners zware wollen korte broeken. Toen kwamen Assos en Castelli, die beiden beweren de eersten te zijn geweest die shorts verkochten die gemaakt waren van DuPont’s zeer elastische vezel, Lycra (ook bekend als elastaan en spandex). Strak en slank, de shorts waren een opmerkelijk visueel statement, en ook hun superieure ontspanning betekende dat fietsers ze snel omarmden. Castelli zegt dat zijn originele, one-size-fits-all shorts zo populair waren dat de fabriek niet aan de vraag kon voldoen. De populariteit van de shorts moedigde andere organisaties aan om Lycra te gebruiken in andere kledingproducten, en wol verdween binnen enkele decennia vrijwel uit de wielerkasten. (Merinowollen kleding heeft de laatste tijd een kleine opleving gezien.) Andere kunstmatige vezels volgden. Tegenwoordig zijn shorts van lycra synoniem met fietsen.

van 15

Schwinn Varsity, 1960-1986 Vooruitlopend op de Varsity, hadden goedkope Amerikaanse fietsen één snelheid of vertrouwden ze op intern geschakelde naven. De Schwinn Varsity werd in 1960 verkocht en gebruikte een derailleur (waardoor de term “10 rate” populair werd, met verwijzing naar zijn twee kettingbladen en vijf tandwielen) , verscheen ook als Europese invoer. Het belangrijkste was dat het goedkoop was, waardoor de sport toegankelijker werd. Een fietshausse begon in 1965, en ook de Varsity hielp Amerikanen kennis te laten maken met de romantiek en ervaring van fietsen. Meer fabrikanten sprongen in om te voldoen aan de vraag naar lichtere fietsen van hogere kwaliteit en legden de basis voor de Amerikaanse fietsindustrie die we nu hebben. De Varsity, die in 1986 met pensioen ging, was en is nog steeds de meest verkochte fiets met derailleuruitrusting aller tijden, met bijna twee miljoen verkochte exemplaren. Wil er een? Kijk goed naar garageverkopen.

van 15

PowerBar, 1983

Nadat hij tevergeefs had geprobeerd de juiste brandstof te vinden om aan zijn race- en trainingsbehoeften te voldoen, nam marathonloper Brian Maxwell zijn keuken in San Francisco binnen. Zijn creatie was dik en plakkerig, maar gemakkelijk draagbaar en met een ideale mix van koolhydraten (44 gram) en vetten en eiwitten (4 gram), met veel natrium dat krampen voorkomt. Kort daarna verkocht hij PowerBars, en toen verpakt in plasticfolie uit zijn kofferbak bij het leiden van races. Hardlopers hielden van het feit dat fietsers, die al lang gewend waren hun zakken te vullen met dikke broodjes, ze snel oppakten.

Gu bouwde voort op het concept in 1991 en introduceerde de eerste energiegel, terwijl andere bedrijven binnenkort soortgelijke goederen op de markt brachten. Sportvoeding wordt momenteel geschat op een miljardenindustrie. Hoewel de originele Malt Nut PowerBar in 2006 werd stopgezet, bevatten de huidige smaken nog steeds een mengsel van voedingsstoffen dat erg lijkt op de originele formulering van Maxwell.

van 15

Klein Fietsen, 1980

MIT-ingenieursstudent Gary Klein wilde een veel betere fiets. In 1973 experimenteerde hij met een stel van zijn MIT-vrienden met aluminium framebuizen, die een derde zo dicht zijn als staal, hoe flexibel ook. Klein ontdekte dat buizen met een grote diameter en dunne wanden de buiging tot een minimum beperkten en lichter en stijver waren dan staal. Hij begon een framebedrijf, maar zijn vroege fietsen zagen er grof uit.

van 15

Merlin en Litespeed Bikes, 1986Titanium kan maar liefst 40 procent lichter zijn dan staal, wat resulteert in fietsen met een gedempte, soepele rit die veel soorten fietsers aanspreekt. Ti-frames bieden een betere crashduurzaamheid in vergelijking met staal en roesten nooit. Maar het vereiste een vertraging van de defensiecontracten in het midden van de jaren ’80 om voorheen onbereikbare metaalsoorten te creëren die toegankelijk waren voor framebouwers. In 1986 introduceerden Litespeed en Merlin ‘geperfectioneerde’ titanium fietsen. Renners van het fietspad naar de Tour de France waren al snel belust op zijn doffe glans.

van 15

Verschijnen PP65-pedalen, 1984

Na 27 jaar blijft het fundamentele concept achter het klikpedaal Appearance, dat met de PP65 werd gepionierd, onveranderd, ondanks tal van aanpassingen en creaties. Naast andere technologie begon de PP65 met Look’s drie-gats schoenplaatontwerp, dat zo opmerkelijk is geworden dat bijna elke fabrikant van racefietsen het nu gebruikt. Shimano en Time probeerden elk twee keer om concurrerende criteria vast te stellen, maar keerden mogelijk terug naar het Look-ontwerp. Eerdere klikpedalen waren een horrorshow van technische fouten: gepatenteerde schoenplaatjes beperkten je tot één schoenselectie en handmatige deelname sloot je aan het pedaal. Look toonde aan dat klikpedalen een blijvertje waren en dat ze betrouwbaar, eenvoudig, efficiënt en veilig konden zijn.

van 15

Torenvalk 4000 Carbon, 1986

Nu een kleine deelnemer, was Kestrel ooit een titaan, die tussen 1986 en 1989 een verzameling innovaties maakte die hielpen bij het definiëren van de huidige fietstechnologie. Sommige van de ontwerptheorieën van de organisatie waren hun tijd tientallen jaren vooruit, waaronder de 4000. De vroege all-carbon productiefiets introduceerde verschillende nu gebruikelijke technologie, zoals monocoque koolstofconstructie, aerodynamische framebuizen en composieten van meerdere materialen. De innovaties van Kestrel waren mogelijk niet beperkt tot alleen die fiets; de EMS-koolstofvork van het merk, waarop talloze framebouwers jagen, hielp de legitimiteit van koolstof te versterken. Andere ontdekkingen van Kestrel waren onder meer compressiedemping en vergrendelingen van de ophanging. Het bedrijf keek nooit achterom.

van 15

Garmin Edge 800 GPS, 2010

Het toppunt van reisautomatisering, de Edge 800 is 5 cm breed en 8 cm lang, maar doet alles (met alle ideale accessoires) die een aangesloten fietser zich maar kan wensen. De 800 kan u begeleiden op een route die is afgestemd op uw voorkeuren – waar ook ter wereld. Online fietsgemeenschappen zijn gegroeid rond de 800 en soortgelijke apparaten, waardoor renners anderen naar hun favoriete wegen kunnen wijzen. Bovendien combineert het trainingsdoeleinden – hartslag en kracht – waardoor de voortdurende revolutie in wetenschappelijke training en niet-competitief en fitnessrijden wordt verbeterd. Net als eerdere modellen van Sport Tester en SRM, zullen verbeterde varianten waarschijnlijk binnenkort de 800 overschaduwen – smartphones beginnen al een paar van de capaciteiten van de 800 op te pikken. We zijn verheugd om te zien wat de toekomst biedt.