Fietstochten Op De Rivier De Moezel En De Rijn

Een week fietsen over de rivieren de Moezel en de Rijn. Twee van Europa’s populairste fietsroutes. De rivier de Moezel afdalen van de stad Luxemburg naar Koblenz en dan de Rijn op.

Na een week in Luxemburg te hebben doorgebracht, een levensstijl zonder fietstoeristen met Mac (en mijn werkgever als ik zulke dingen niet doe), was ik klaar om mezelf echt te pushen om de komende week wat kilometers te maken. Op donderdag 4 juli verliet ik de stad Luxemburg om de rivier de Moezel en de Rijn te gaan fietsen. Mijn eerste stop zou zijn Koblenz in Duitsland, waar ik een vervangende bankpas zou krijgen. Dan zou ik naar het zuiden gaan om de Rijn op te trappen. Alles was perfect opgezet qua weer en terrein om mijn doel om snel wat terrein te bestrijken te bereiken. Het enige dat me tegenhield, was een reservering die ik in een hotel in Koblenz had gemaakt om mijn bankkaart naar mij te laten verzenden. Ze hadden slechts één nacht beschikbaarheid 4 nachten uit. Het zou niet zo lang duren om in Koblenz te komen.

Nadat ik de stad had verlaten, had ik nog maar 25 km glooiende heuvels voordat ik het pad langs de rivier in Remich op de grens tussen Luxemburg en Duitsland bereikte. Daarna was het de resterende 275 km bergafwaarts naar Koblenz. Hoewel ik van plan was geweest om het gelijkmatig te spreiden, vond ik het gemakkelijker en reed ik meer dan ik ooit heb gedaan. De eerste dag legde ik 170 km af. Door de Romeinse stad Trier voor de lunch en naar het kronkelende deel van de rivier waar ik die eerste avond stopte om te kamperen. Mijn diner op 4 juli bestond uit een paar Bitburgers Pils en Currywurst. Ik vertraagde de volgende twee dagen om te voorkomen dat ik te ver voor liep op schema. De Moezel is een kronkelende rivier die op elke helling langs wijngaarden loopt. Het is pittoresk en rustig, met veel dagjesmensen die vanaf verschillende campings fietsen. Het is een heel gemakkelijke rit, maar zonder te stoppen voor frequente glazen wijn of lekkere diners was ik er klaar voor. Ik denk dat Luxemburg naar Koblenz een goede tweedaagse uitdaging zou zijn. Het landschap is adembenemend, met kastelen op een heuvel en wijngaarden rondom. Langs de route zijn voldoende kampeerplekken. Het nadeel is dat je misschien moet vertragen om drukte te vermijden. Het kan ook moeilijk zijn om eenvoudige winkels te vinden om water en snacks te kopen.

Ik arriveerde zaterdagochtend in Koblenz, een dag voor mijn reservering in het hotel waar mijn vervangende kaart zou worden uitgegeven. Ik wist gewoon niet meer hoe ik dat deel van de reis moest strekken. Ik had het geluk om een camping te vinden waar de Moezel de Rijn ontmoet, waardoor ik van de middag- en avondzon kon genieten. Ik was op zoek naar een fietsenwinkel die mijn ketting zou schoonmaken, maar ik kreeg overal vreemde blikken. Ze konden niet begrijpen waarom iemand de olie van hun ketting zou willen verwijderen en deze vervolgens terug zou willen plaatsen. Ik wil proberen uit te leggen waarom het goed is om je ketting schoon te houden, dus heb ik dat buitenlandse concept maar opgegeven. Mijn pakket kwam zonder problemen aan nadat ik op zondag in mijn hotel had ingecheckt. Koblenz was vrij rustig.

Na een uitgebreid Duits ontbijt ging ik maandagochtend op pad voor wat een van de langere ritten bleek te zijn die ik ooit heb gedaan. De rit naar het zuiden van Koblenz naar Mainz is een andere klassieke rit en waar ik de Eurovelo 15-route heb opgepikt. Net als aan de Moezel wordt de Rijn geflankeerd door wijngaarden en kastelen. De Rijn is veel breder en bevat meer kastelen. Ik had gelezen dat ik meer fietsverkeer voor dagtochten verwacht, maar vond dit niet waar. Wel kwam ik meer langeafstandsfietsers tegen. Ten zuiden van de stad Mainz vlakt het landschap snel af en verbreedt de rivier zich tot een groot waterrijk gebied. Wanneer het land vlakker wordt, beginnen de hoogwaterbeschermingssystemen en dijken. Voor de rest van mijn Rijnreis zou ik voornamelijk op en naast deze dijken rijden, evenals door landbouw- en industriegebieden. Mijn eerste twee nachten brachten we door in Koblenz, Worms, Duitsland en daarna Louterburg (Frankrijk). In tegenstelling tot de wijngaarden en kastelen van het noorden vond ik de zuidelijke stukken veel minder interessant. De systemen van paden zijn nog steeds uitstekend geschikt voor recreatief rijden, maar na een aantal dagen begint het gebrek aan kastelen echt aan je te slijten. Het Grand Canal dAlsace, ten zuiden van Straatsburg in Frankrijk, is nog steeds een geweldige plek om te rijden. Het was ook best leuk om een groot themapark tegen te komen dat midden in een moeras leek te liggen. Het Grand Canal dAlsace, ten zuiden van Straatsburg in Frankrijk, is nog steeds een geweldige plek om te rijden. Het was ook best leuk om een groot themapark tegen te komen dat midden in een moeras leek te liggen. Het Grand Canal dAlsace, ten zuiden van Straatsburg in Frankrijk, is nog steeds een geweldige plek om te rijden. Het was ook best leuk om een groot themapark tegen te komen dat midden in een moeras leek te liggen.

Ik reed 455 km en drie dagen nadat ik Koblenz had verlaten, naar Freiburg, Duitsland, voor een paar dagen rust. Ik heb 6 van de zeven dagen gereden sinds ik de stad Luxemburg heb verlaten. Ik heb 735 kilometer kunnen rijden en heb mijn persoonlijke doel bereikt om een sterk stuk te rijden. Ik had echt niet verwacht dat ik zo snel zo ver zou komen. Van alle plaatsen die ik tot nu toe heb gezien, zou ik Freiburg als mijn favoriet beschouwen. Vooral buitenactiviteiten en mountainbiken lijken te zijn waar deze plek om draait. Dus nu neem ik een rustdag. Ik zou er twee maken, maar morgen, vrijdag 12 juli, is er een groot muziekfestival en alles is goed volgeboekt. Het plan is om naar de Alpen of Zwitserland te rennen. Ik weet niet of ik van daaruit naar het zuiden naar Italië of terug naar Frankrijk ga. Ik heb gedacht dat als ik een plek kan vinden om de fiets een week lang te stallen, ik het niet erg zou vinden om een trein te nemen om de omgeving van Napels opnieuw te bezoeken. Dan ga ik waarschijnlijk Frankrijk in en kijken hoe ver ik de Pyreneeën kan bereiken. De bergen lijken het antwoord te zijn als de zomer warmer wordt.

Het fietspad langs de rivier de Moezel loopt langs de spoorlijn, de wijngaard en de rivier. Onzichtbare wegen verbinden de rivier en de spoorlijn. Deze populaire route kan soms overbelast raken. De riviermuur van Trier is beschadigd. Ik vermoed uit de Tweede Wereldoorlog. Onder de brug in het centrum. Trier, Duitsland. Geboorteplaats van Karl Marx in Trier. Trier, de oudste stad van Duitsland, werd door de Romeinen in het amfitheater gesticht. Moezel River Sailing Wijnmakerijen en wijngaarden zijn er in overvloed langs de vallei. Vierde juli Extravaganza. Navigatiehulpmiddelen, zeer waardevol Koblenz in Duitsland, waar de Moezel samenkomt met de Rijn. Cochem, Duitsland. Een van de vele kastelen met uitzicht op de rivier de Moezel. Een van nog meer kastelen aan de Rijn. Dit keer een kasteel in de rivier. U kunt aan boord gaan van een van de gratis veerboten die de Rijn oversteken. De kilometerpaaltjes geven de lengte van de Rijn aan tot aan de passerende scheepvaartboten. Rijden langs een kanaal in de buurt van Straatsburg, Frankrijk. Na uren rijden langs de dijken van de Rijn kwam ik tot aan Europa Park. Ik wou dat ik nu naar binnen had kunnen gaan. Frieburg met zijn duizenden en duizenden fietsen. Deze omleidingsstromen lopen ook door de oude binnenstad.