Nieuwe Gespecialiseerde Racefiets Beste Racefietsen

Dagen voordat Specialized officieel een nieuwe racefiets onthult, plaagde Daniel Oss ons met foto’s van de machine op zijn Instagram-account. Ik rijd nu een week op deze fiets, maar vanwege een embargo-regeling mag ik niets anders bespreken dan wat we uit dergelijke beelden kunnen opmaken. U moet over een paar dagen terugkomen om de volledige informatie te weten te komen.

Wat het meest opvalt, is dat de afwezigheid van ontwerpelementen die we kennen als conventioneel tarief op racefietsen: deze fiets lijkt geen aerodynamische overwegingen te hebben. Er is een (hijg!) Normale cockpit met behulp van een ronde staaf en stuurpen die volledig vrij zijn van gepatenteerde onderdelen en interne remleiding. Er zijn geen gevallen stoelen, en we kunnen ook geen aerodynamische vormgeving op de vork of onderbuis zien.

Oss vermeldt in zijn Instagram-bericht dat hij ernaar uitkijkt om op deze fiets te rijden nadat de Tour de France is afgelopen, en gebruikt de hashtag, wat impliceert dat de fiets niet wettig is in door de UCI gesanctioneerde wielerwedstrijden. Een snelle scan van deze lijst met goedgekeurde frames en vorken op de UCI-website toont geen gloednieuwe fiets van het in Californië gevestigde merk. Op basis van de foto van deze Bora-Hansgrohe-rijder die de fiets met één hand omhoog houdt, kunnen we vermoeden dat deze gloednieuwe slee ver onder het minimumgewicht van 6,8 kilogram ligt. Maar we begrijpen dat er productiefietsen zijn die speciaal voor racen zijn gemaakt, zoals de Giant TCR Advanced SL 0, die minder wegen dan de UCI-limiet. Dus dat alleen zou de motor niet per se uitsluiten van racen. Verder ziet de fiets er op basis van het profiel agressief uit.We zien geen tekenen van een hoge stapel of korte reach die erop kunnen wijzen dat het meer een endurance-fiets is.

Als ik heel eerlijk ben, ziet de fiets waarmee Oss poseert er precies zo uit als racefietsen voordat alles aerodynamisch en geïntegreerd moest zijn. Dat roept de vraag op: wat kan er zo radicaal zijn aan een racefiets met ronde buizen en standaardstukken?

van 4

Wat meteen opvalt, is de manier waarop deze fiets er schoon en traditioneel uitziet. Het lijkt veel op de Tarmac SL5, het eerste Rider First Engineered-model van het bedrijf.

van 4

Het frame is niet beplakt met logo’s die opvallend de aandacht vestigen op de fabrikant – dubbel schokkend omdat hier over Specialized wordt gesproken. De gouden S op de balhoofdbuis is de enige zichtbare badge die de gloednieuwe identificeert.

van 4

Fietsers staan niet bekend om hun kracht in het bovenlichaam, dus we kunnen aannemen dat de hint hier is dat de nieuwe fiets extreem licht is.

van 4

De ronde staaf en steel, en buitenste (niet verborgen) remslangen zijn steriel maar ongebruikelijk om een nieuwe fiets te krijgen. We ontdekten ook de ronde zadelpen, ook, afhankelijk van de Tarmac SL7, verwachten we een trapas met schroefdraad. Over het algemeen ziet het eruit als een fietsvriendelijke fiets.