Het M-Team zal een ruige afdaling maken en gelukkig klimmen en het weer voor elkaar krijgen.

De afhaalmaaltijd: een volledig capabele enduro-fiets die zo goed klimt dat je er plezier in zult hebben om je bochten te verdienen.

  • Aanpasbare onderdelen en compleet
  • Solide trapplatform voor de hele dag rijden
  • Opties voor slimme componenten en complete set

Gewicht: 140 kg (maat L)

Orbea is misschien het best bekend om zijn straatracefietsen, maar zijn eigen mountainbikegeschiedenis gaat 30 decennia terug en bevat enkele opmerkelijke raceoverwinningen.

Elk van de jarenlange expertise lijkt zijn vruchten af te werpen bij het gebruik van de Rallon. Ik zal niet liegen, ik ben een sukkel voor een 29er enduro-fiets, dus ik had hoge verwachtingen om maximaal plezier rond de Rallon te krijgen. Op papier lijkt het precies het type enduro-fiets dat ik leuk vind. Het heeft een carbon frame met 150 mm achtervering met een vork van 160 mm, een aantal van ’s werelds beste vering van Fox, moderne enduro-geometrie, veeleisende DT Swiss-wielen omhuld met stevige Maxxis-banden, samen met een altijd betrouwbare SRAM Eagle-aandrijflijn.

Wat Is Nieuw

De hier besproken fiets is een versie. Orbea heeft onlangs zijn eigen Rallon M-Team-constructie uitgerold, die is gebaseerd op precies hetzelfde raamwerk als het model, maar met een aantal updates.

De grootste is dat de bus aan beide uiteinden een hobbel van 10 mm heeft. Het M-Team heeft momenteel een achterkant van 160 mm die is gekoppeld aan een vork van 170 mm. Huidige eigenaren van deze Rallon kunnen een nieuwe koppeling van Orbea kopen om de veerweg tot 160 mm uit te puilen. De nieuwe koppeling geeft de ophanging ook een veel progressievere schoksnelheid.

Orbea biedt een link om 150 mm Rallon-modellen te updaten naar 160 mm veerweg. Beleefdheid

De toegevoegde reis verandert de geometrie enigszins. Hoeken worden een beetje slapper – de fiets heeft een balhoofdhoek van 64,5 graden en een zitbuishoek van 75 graden bij de lage instelling – en de trapas gaat ongeveer drie millimeter omhoog.

De versiefiets krijgt Shimano’s nieuwe XT 12-speed groep plus een Race Face-crank in plaats van de SRAM 12-speed aandrijflijn en vouw van deze versie.

Orbea liet ook de kosten vallen (geen drukfout) De 202o-versie die wordt verkocht voor De M-Team-modellen zijn nu verkrijgbaar bij Jenson voor

Bouwen

Wat betreft het bouwen van kit op het Rallon M-Team, het is moeilijk te ontkennen dat Orbea je aansluit. Je zou echter waarschijnlijk niets minder verwachten. Een ding dat ik erg op prijs stel met deze constructie, is de afwezigheid van wielen. Dit lijkt misschien een verrassing, maar het is moeilijk om een geweldige betrouwbare set aluminium decoratie te verslaan, vooral als het de kosten laag houdt. Vaak is de enige manier om deze mate van vering en complete uitrusting te vinden, door in de Enve-shod superbike-wereld te duiken of een complete custom bike te bouwen.

Afgezien van de wielen, word je getrakteerd op een RaceFace-cockpit van topkwaliteit en SRAM Eagle X01-schakeling. De echte ster van deze show is de complete Fox Factory-ophanging met viervoudige demping aan beide uiteinden. Zodra de 36 Grip 2-vork en de Float X2-achterschokdemper zijn ingetoetst, nemen ze alles op wat de weg schreeuwt, waardoor je zelfverzekerd afdaalt en bochten neemt.

Een andere grote overwinning voor mij persoonlijk is de keuze voor 170 mm crankarmen. In het huidige tijdperk van lage trapassen denk ik dat er meer fietsen met kortere armen zouden moeten komen. Ik ben ook een fan van deze BB met schroefdraad, alleen vanwege het onderhoudsgemak.

Ik heb wel een Fox Transfer Dropper uit de inventarisoptie gewisseld – een pijnlijk trage Crank Brothers Highline voor verbeterde prestaties.

Een ander probleem met de bouw waren de Shimano XT-remmen met vier zuigers. Dit komt door een persoonlijke smaak, maar ik raakte gefrustreerd door hun prestaties tijdens mijn periode op de fiets. Het off / on-karakter van Shimano-remmen is gewoon iets waar ik nog verliefd op moet worden. Ik vind dat SRAM’s Code RSC een soepelere modulatie biedt, waar ik de voorkeur aan geef.

Uiteraard, als je de voorkeur geeft aan Shimano-remmen, zul je blij zijn met deze onderdelen. Een goede zaak van de XT-remmen is dat ze vierpots zijn, dus ze blokkeren de fiets heel goed – ik had er gewoon nooit vertrouwen in dat ik kon voorspellen wanneer.

OneUP-kettinghandleiding

Extra gevoel van veiligheid.

Gerenommeerd Maxxis-rubber.

De DHF/Aggresor-combinatie is voorbereid om vast te pakken en te scheuren.

X2 Fabrieksschok.

Onder de best beschikbare.

170 mm cranks!

Want wie houdt er niet van minder pedaalslagen.

Frame: Carbon
Wielmaat: 74 cm
Veerweg:
150 mm
Schok:
Fox Factory Float X2
Vork: Fox Factory Float 36, 160 mm
Aandrijving:
1×12
Crankstel: Truvativ Descendent, 32t
Achterderailleur: SRAM X01 Eagle
Cassette:
SRAM XG-1275 Eagle, 10- 50
Remmen: Shimano XT M8020 hydraulische schijf,
Zadelpen: Crank Brothers Highline
Velgen: DT-Swiss E-1501 Spline 30 TLR
Banden: Maxxis Aggressor 6 cm (achter), Minion DHF 6 cm (voor)
Maten: S, L, XL

Goede Geometrie, Vreemde Maatvoering

Vreemd genoeg wordt de Rallon alleen aangeboden in een “S/M”, groot en extra groot formaat met behulp van een op zichzelf staand medium dat niet op de foto staat.

Met 5’20 cm zou ik normaal gesproken een medium rijden, maar omdat die niet beschikbaar was, moest ik kiezen tussen de S/M en de grote. Ik koos de grote voor het grotere bereik (455 mm versus 432 mm). Dankzij de grote zitbuis van 444 mm kon ik mijn zadelhoogte precies goed krijgen door de 150 mm-druppelaar in de kraag van de zadelpen te slaan. Het bereik van 455 mm van de grote is net als de mediums die door veel verschillende merken worden aangeboden, dus het is niet verwonderlijk dat de grote heel natuurlijk aanvoelde op de weg, ook al is het niet wat ik normaal gesproken zou rijden.

Maar als je kortere benen hebt, moet je misschien de kleine kiezen en met een korter bereik werken, of overstappen op een kortere druppelaar op de grote. Hierdoor denk ik dat sommige fietsers misschien geen goede pasvorm kunnen vinden. Gelukkig voor mij was ik in staat om comfortabel te worden op de Rallon en vond ik het echt leuk om rond te scheuren op deze specifieke machine.

Wat de rest van de geometrie betreft, volgt de Rallon de flip-chip-trends met behulp van een lage of lagere optie. Op basis van de chip heeft de Rallon een balhoofdhoek van 65.5/65 graden gecombineerd met een tegenvork van 44 mm. Zelfs de zitbuishoek is met 76/75,5 graden vrij steil, waardoor de rijder tijdens het klimmen in een prachtige positie blijft. De wielbasis is 1217 mm, een rage voor moderne enduro-fietsen, hielp ook om de fiets stabiel op snelheid te houden, maar het is niet zo intens dat het lastig is om er rond te manoeuvreren.

Alleen piepend door op een enorm frame. Trevor Raab

Op Maat Beschikbaar

Orbea biedt de Rallon aan in een paar verschillende constructiekits, variërend van voor een raamwerk met een Fox DHX2 tot een volledig blinged build. Binnen de inventarisopbouw biedt Orbea de mogelijkheid om een aantal componenten aan te passen, zoals het wijzigen van wielstellen, remmen en dropperpalen. Als je het echt je eigen wilt maken, kun je de verfbeurt volledig aanpassen via Orbea’s “Mi-O”-programma voor een kleine premie.
Orbea Rallon M-Team Fiets

Stille En Soepele Rit

Iets wat ik in een fiets ben gaan waarderen, is een rustige rit, ik ontdek dat wanneer de fiets geluid maakt, mijn concentratie of zekerheid kan worden verbroken. In het verleden heb ik fietsen gereden die rammelen en kraken en het is waanzinnig afleidend. Het Rallon-frame heeft een solide binnenkabelgeleiding en voldoende rubberen kettingklapbescherming in de achterste driehoek.

Er is ook een onderbuisbeschermer om te beschermen tegen rondvliegende stenen. Maar die op ons monster begon snel af te vallen, wat werd bevestigd met een klein beetje dubbelzijdig plakband. Geen groot probleem in het grote geheel, maar ik verwacht meer van een high-end fiets.

Gedurende mijn tijd dat ik op de Rallon reed, heb ik nooit de klap van een ketting of het geping van een rots opgemerkt, bravo Orbea.

Stilte is gouden Trevor Raab

Rit Impressies

Ik vind het leuk om mijn beurten te verdienen, dus het eerste dat ik op een enduro-fiets doe, is klimmen. Ik was erg blij om te geloven dat het stevige trapplatform van de Rallon. Hoewel ik niet zeg dat het een raketschip is dat bergopwaarts gaat, is het een aangename trapper die niet bang is om te versnellen als daarom wordt gevraagd.

Ik maakte me eerst zorgen omdat de fiets, ondanks het bestellen van een grote, in het begin vrij kort aanvoelde, maar die stress vervaagde snel. Ik ontdekte de zithouding zeer comfortabel – ik voelde me niet te ver naar achteren of naar voren op de fiets bij het klimmen of dalen.

Nadat hij bergafwaarts is gericht, blinkt de Rallon echt uit, reageert de fiets op snelheid op de input van de rijder en wijst hij hem graag recht door een stenen tuin wanneer dat nodig is, vooral wanneer de vering wordt gekozen. De Rallon veranderde lijnen op verzoek en de wielen van 74 cm zullen helpen om een aantal van de ruigste, rotsachtigste terreinen die ik tot nu toe heb gereden, glad te strijken. Dankzij enkele relatief korte liggende achtervorken maar een meer wielbasis voelt de fiets levendig aan en blijft toch stabiel op snelheid.

Remmen is zo’n groot deel van de rijervaring als het gaat om mountainbikes en ik heb nooit echt volledig vertrouwen in de XT’s. Dit komt waarschijnlijk door mijn afkeer van het “uit/aan”-gevoel van de set remmen, hoewel ik begrijp dat sommige rijders de voorkeur geven aan dit soort gevoel. Gelukkig voor rijders zoals ik biedt Orbea een update van SRAM’s Code RSC in de build-opties van het M-Team, ook al kost het een toeslag.

Dan Becker Tot slot, de Orbea Rallon valt in die groeiende categorie van een leuke fiets, doe het allemaal. Als je op zoek bent naar iets dat na het werk over de paden in de buurt kan scheuren, maar ook gek moet worden in het fietspark of met enduro’s moet racen, is de Rallon een haalbare keuze.

Als 35 mm stelen en 160 mm veerweg niet jouw ding zijn, kijk dan toch eens naar de Rallon, want je zou gewoon je XC-fiets kunnen dumpen voor de racedag, gewoon gebruiken na het scheuren van een paar grijnzende afdalingen en mooie beklimmingen terug, rond de Rallon. Hoewel je vergelijkbare prestaties kunt krijgen van veelvoorkomende fietsen zoals de Specialized Enduro, Trek Slash of Santa Cruz Megatower, wil je misschien strikt voor de Rallon gaan, zodat je iets kunt hebben wat je rijmaatjes niet hebben. En als dat uw keuze is, zult u niet teleurgesteld zijn.