Specialized Aethos Review Beste Racefietsen 2021

De afhaalmaaltijd: de Aethos rijdt net als een asfalt, maar is gemakkelijk en gebruiksvriendelijk in zekere zin dat moderne racefietsen dat al eeuwen niet meer zijn geweest.

  • Geen kunstmatige componenten
  • Dezelfde geometrie en sterkte-gewichtsverhouding als de Tarmac SL7
  • Waanzinnig licht

Gewicht: 65kg. (58cm)

MEER AFBEELDINGEN

De meest recente racefiets van Specialized is precies dat: een racefiets. Een conventionele racefiets zonder mooie buiscontouren en stuurconfiguraties – en elk ander ontwerpelement dat de kwaliteit van de rit niet substantieel verhoogt. In het hart van de Aethos ligt een pure focus op een geweldig fietsavontuur, niet snel gaan en races winnen. Er is niets duidelijk aerodynamisch in verband hiermee, de interne remleiding is minimaal en de conventionele stuurpen en het ronde stuur zien er conservatief uit in vergelijking met gladde geïntegreerde cockpits op veel fietsen. Met andere woorden, het was niet alles gewend om naar een moderne racefiets te kijken. Met iets meer dan 6 kg is het een van de lichtste die we hebben onderzocht, maar op zich is het niet buitengewoon.De Aethos onderscheidt zich als een fiets voor veeleisende rijders die genieten van en genieten van de prestaties van racefietsen, maar meer bezig zijn met een geweldige rit dan als eerste over de finishlijn te komen.

S-Works Aethos

Hoewel de Aethos de agressieve wedstrijd, het strakke rijgedrag en de ongelooflijke trapefficiëntie van een racefiets heeft, is hij gebruiksvriendelijker in vergelijking met veel racefietsen die tegenwoordig verkrijgbaar zijn. Rijden hoeft niet te worden gekenmerkt door racen, stelt Specialized Road and Gravel Project Leader, Stewart Thompson. De Aethos kwam voort uit de wens om een fiets voor onszelf en onze ritten te maken die anders is dan de racedoelen. Het is voor rijders die dat prestatieniveau willen zonder de frustraties die voortkomen uit gekke integratie en gepatenteerde stukken.

5 dingen die we leuk vinden aan de gespecialiseerde S-Works Aethos

Inbegrepen vermogensmeter

Dura-Ace cranks worden gemonteerd met behulp van Specializeds dual-leg powermeter.

Klassieke stijl

Geen fancy buiscontouren of aero-styling, alleen een tijdloze esthetiek en eersteklas prestaties.

gek licht

Opmerkelijk voor een fiets van 58 cm die ook stijf genoeg is om op vol gas te sprinten.

BSA trapas

Bodembeugels met schroefdraad zijn dikker maar veel gebruiksvriendelijker dan typen met perspassing.

Standaard Cockpit

Geen intern geleide remleidingen maken het wisselen van stuur en stuurpen eenvoudig.

Op Asfalt Geïnspireerde Geometrie

Zo mooi eenvoudig als deze fiets aan de oppervlakte is, hij is net zo hightech sinds Specializeds andere topfietsen. In feite zijn de lessen die tijdens het Aethos-project zijn geleerd, waargenomen in de Epic hardtail en de Tarmac SL7 die het bedrijf eerder deze zomer uitbracht.

De Aethos komt ook overeen met de Tarmac SL7 in elk van de stijfheid-gewichtsafmetingen van het merk, en zijn eigen race-geïnspireerde geometrie is bijna identiek. Onze testfiets van 58 cm heeft een pool van 591 mm (de SL18 cm is 581), 402 mm slag (405 op de SL7) en een hoofd- en zithoekhoek van 73,5 graden (hetzelfde als een SL7 van 58 cm). Bovendien vertoont het een griezelige gelijkenis met de Tarmac SL5, het eerste model dat start met de Specializeds Rider-First Engineered-benadering van het frameontwerp, dat de buismaat en carbon lay-up aanpast om de prestaties in alle maten te maximaliseren.

Het frame en de vork hebben voldoende ruimte voor banden tot 30 mm breed. Trevor Raab Gespecialiseerde S-Works Aethos Details

Stijl: Weg
Materiaal: Carbon
Aandrijving: Shimano Dura-Ace Di2
Cranks: 175 mm Shimano Dura-Ace met dubbelzijdige vermogensmeter
Kettingblad: 52/36
Cassette: 11-28
Remmen: Shimano Dura-Ace Hydraulische schijfremmen
Wielen: Roval Alpinist CLX-
banden : Specialized Turbo Cotton
Zadel: Specialized S-Works Body Geometry Power
Zadelpen: Roval Alpinist Carbon
Stuur: Specialized S-Works Short & Shallow
Stuurpen: Specialized Pro SL, lichtmetalen
Bandenspeling: 32 mm

de eindimpact van uitgebreid testen: werk met ronde buizen

De grootste verandering hier is de buisvorm. In plaats van te vertrouwen op de carbon lay-out om de gewenste rijeigenschappen te creëren, concentreerden gespecialiseerde ingenieurs zich op de vorm van de buizen. Dat staat in schril contrast met hoe aero-racefietsen worden ontworpen, waarbij de aerodynamisch geoptimaliseerde vorm komt en vervolgens de ingenieurs beslissen over de geschikte carbon lay-out om het te laten functioneren. Vaak leidt dat ertoe dat delen van de fiets overbouwd worden om te compenseren voor een buisvorm die goed werkt in de windtunnel, maar op zichzelf niet goed bestand is tegen de krachten die hij moet verwerken.

De 27,2 mm zadelpen en slungelige staande achtervorken maken de rit zeer comfortabel voor lange dagen in het zadel. Trevor Raab

Omdat de belangrijkste zorg bij de Aethos de rijkwaliteit was, samen met de ingenieurs van Specialized die niet van plan waren om te voldoen aan de UCI-regels (hoewel het eindresultaat dat wel doet), begonnen ze met het vinden van de beste buisvormen om een fiets te creëren met toonaangevende stijfheid. gewichtsverhouding plus een rijkwaliteit die het scherpe rijgedrag, de ongelooflijke efficiëntie en het onvergelijkbare comfort van de Tarmac nabootst. De balhoofdbuis is rond en licht taps toelopend zonder een waarneembare aero-styling, en de buis is rond waar hij overeenkomt met de balhoofdbuis, taps toelopend naar een afgeplatte ovale vorm in de basisbeugel. De staande achtervorken en bovenbuis lijken ook vrij conventioneel: de eerste zijn dun en rond, en de laatste heeft hiervoor een licht convexe vorm. De slanke zadelbuis past op een 27,2 mm zadelpen en is, net als de onderbuis, ovaal gemaakt in de basisbeugel.De trapas valt ook op, niet alleen vanwege het merkbare gebrek aan materiaal, maar ook vanwege de gebruiksvriendelijke BSA-trapasschaal met schroefdraad.

Er is niets revolutionairs aan een stuurbuis met een diameter van 1 inch, een metalen stuurpen met een klemdiameter van 31,8 millimeter en ook een ronde halter zonder binnenremslangen en schakelkabels. Dat is het punt van deze Aethos: eenvoud.

Trevor Raab

Afgezien van de technologie, kunnen we het feit niet negeren dat het meest opwindende aan de Aethos de terugkeer is naar de manier waarop fietsen waren voordat het ontwerp gek werd en de aerodynamische heilige graal nastreefde. Hoewel deze manier van denken misschien nieuw is voor Specialized, hebben onafhankelijke framebouwers over de hele wereld al die tijd begrepen dat eenvoudige werken, en je hebt geen fiets nodig die op een ruimteschip lijkt om een geweldige rit te hebben.

De Familie Aethos

Er zijn slechts twee S-Works-versies: de Shimano Dura-Ace Di2 die we hebben geanalyseerd en één met SRAM RED eTap AXS. Zowel Price als roll op Roval Alpinist CLX wielen. De trapas en derailleurpoelies zitten vol met CeramicSpeed-lagers, samen met de eendelige cockpit van Roval voegt wat flair toe, maar doet afbreuk aan het gemak dat de Aethos zo’n geweldige fiets maakt.

Er is ook een Founders Edition, waarvan er slechts 300 zullen worden verkocht. Het maakt gebruik van hetzelfde frame, dezelfde aandrijflijn en wielen als het S-Works-model, maar bevat een Roval Alpinist geïntegreerde stuur-/stuurpencockpit uit één stuk en CeramicSpeed derailleurpoeliewielen.

Niet klaar om meer dan 12 mille te vallen? De S-Works Aethos frameset kost en is verkrijgbaar in zes kleuren.

Het S-Works Body Geometry Power-zadel blijft bovenop een Roval Alpinist Carbon-zadelpen. Maar als je deze niet leuk vindt, zijn ze niet moeilijk te veranderen. Dat is de schoonheid van de Aethos. Trevor Raab

De Manier Waarop De Aethos Rijdt

Ik was geslagen vanaf de eerste pedaalslag. Aero-fietsen zijn cool, maar er is iets heel betoverends aan hoe een ultralichte racefiets onder je danst als je op de pedalen staat. De Aethos is mild, pittig en levendig op beklimmingen – zoals je zou verwachten van een fiets van 6 kg – maar toch inflexibel en responsief als je uit het zadel komt. Hoewel ik er zeker van was dat de fiets sterk en betrouwbaar was, aarzelde ik eerst om hem een pole te geven in een sprint op volle kracht. De fiets is zo verdomd mild, ik was ervan overtuigd dat hij niet goed zou reageren. Tjonge, had ik het mis. Bij 1,8 m-2 en ongeveer 82 kg zal ik meestal genoeg kracht in de pedalen zetten om eventuele inherente gebreken bloot te leggen. Wat ik vond was een ongelooflijk stijve fiets die precies de juiste hoeveelheid gaf, en bij elke pedaalslag een veerachtig gevoel produceerde, aangezien de fiets op volle kracht onder me bewoog.

Maar er is veel meer aan de Aethos dan alleen geweldige gevoelens bij het opschieten van een berg of het sprinten naar de stadsgrens. Het is soepel en comfortabel tijdens het cruisen over de weg, maar niet zo soepel dat je je van het trottoir verwijderd voelt. Je krijgt precies de perfecte hoeveelheid feedback van de straat dat je de grip voelt die je banden hebben (of niet hebben) wanneer je hard leunt naar een haarspeldbocht. Samen met de gewichtslimiet van de fiets, beweert Specialized, is 125 kg, wat betekent dat je geen vedergewicht hoeft te zijn om het te waarderen.

Voor het geval je je afvraagt waarom dit geen racefiets is, je bent niet de enige. Vijf decennia geleden had de Aethos alleen een asfalt kunnen zijn. Zonder op zijn minst nominale aandacht te besteden aan het bedriegen van het einde, is het nu moeilijk om een racefiets te verkopen die de vrije snelheid negeert die gepaard gaat met een aero-framework. Zelfs klimfietsen hebben aerodynamische elementen.

De Aethos beperkt je smaak niet, sluit je niet op in een gepatenteerd ecosysteem van onderdelen, of compliceert zaken waar ze niet hoeven te zijn. Het is gewoon een gemakkelijke, rechttoe rechtaan, goed presterende racefiets die toevallig ook de moeite waard is om zich te haasten.