Vee Trax Fatty 29 Band Review

De Vee Trax Fatty 29+ was een goede optie voor het bikepacken van hardpack, zand en korrelige singletracks. Het heeft taps toelopende en hellende middenknoppen.

De Huracan 300 leek een even goede route om een nieuw paar banden uit te testen. Het is samengesteld uit singletracks met snelle korrelige, modderige plekken en lange verpletterde kalksteenwegen. Er zijn ook trottoirs en veel zand. Dit maakt het een geweldige plek om de prestaties van de VTF onder verschillende omstandigheden te testen.

De Trax Fatty heeft een enkelvoudig samengesteld loopvlak met een tubeless-ready hiel, allemaal verpakt in een 120 TPI-behuizing.

Eerste Indrukken

De eerste indrukken van het werkelijke volume en de grootte van de Vee Trax Fatty waren aanzienlijk kleiner dan die van de Surly Knard 293. Ze leken echter in de loop van de tijd te groeien omdat ze meer werden gebruikt dan de Dirt Wizards. De banden waren op een paar Rabbit Holes gemonteerd en ik maakte me zorgen over hun tractie. De VTF’s hebben twee rijen dicht op elkaar staande hoofdprofielen die vierkant in profiel staan ten opzichte van het rijoppervlak. Het ontbreken van stevige zijknoppen en een vreemd gevormde behuizing zorgt voor een openlijk diepe V-vorm die bijdraagt aan hun kleinere uiterlijk. Maar dat gezegd hebbende, ik had op een paar Dirt Wizard 29+ banden gereden en het afgeronde profiel van de VTF’s, het smalle loopvlak en de kleine zijknoppen hadden een veel minder agressief karakter dan de DW’s. De banden presteerden erg goed in het zand.

De Vee-band staat naast de Surly Dirt Wizard 29,

Ik had geruchten gehoord dat het gewicht van de VTF beduidend lager was dan dat van de Surly Knard 29, maar na nadere inspectie is het gewichtsverschil slechts iets meer dan 100 gram per paar (versus de 120 TPI Knard). Ik merkte zeker dat de VTF iets minder rolgewicht had in vergelijking met de 27 TPI Knard, waar ik behoorlijk wat tijd aan had besteed in Afrika. De 120 TPI Knard was vanwege zijn dunne zijwand geen goede optie voor meerdaagse bikepacking trips. De 120 TPI-behuizing van de VTF’s leek echter stevig genoeg. De 72 TPI-versie is een goede optie voor lange afstanden en weegt slechts ongeveer 1.025 g.

Het profiel van de VTF’s lijkt diep door het ontbreken van een dik zijprofiel.

Volg Trax

De Trax Fatty’s kunnen snel rollen. Mijn reis begon met een episch stuk versleten singletracks; met de banden opgepompt tot een karige 12 PSI leken ze snel te rollen met minimaal geluid. Op de weg was het niet anders; voor langere verharde stukken heb ik wat lucht toegevoegd en de banden voelden vergelijkbaar aan in vergelijking met Knards, die ik ook verrassend goed vind op asfalt. Een beetje squirreliness bij het nemen van bochten was wat me echt (letterlijk) overrompelde. De VTF’s hebben een zeer vierkant hoofdprofiel en een diep V-profiel. Hierdoor lijkt het bijna alsof ze oversturen bij het nemen van bochten. Na gewend te zijn geraakt aan dit onhandige, zij het interessante fenomeen, werd het snelle draaien een beetje leuk in de strakkere secties van singletracks. Ik merkte dat ik om hoeken zwiepte, in taluds gleed en onderweg grijnsde. Echter,

Tijdens mijn onderzoek naar de Huracan-route vond ik talloze verwijzingen naar dikke zandstroken die bewandeld konden worden. De Trax Fatty kon probleemloos door de zanderige loopgraven navigeren. Ik was onder de indruk van hun vermogen om door secties te rollen die een typische 29er in een wandelfiets zouden veranderen. De VTF’s hebben een dieper profiel dan de zijknoppen, waardoor het zand moeilijker doordringt. Het volume zorgt echter voor voldoende lift om door het zand te komen. Hoewel ik niet denk dat 29+ banden ooit bestand zijn tegen dikke stranden of duinen, lijken de VTF’s een geweldige allround optie te zijn wanneer zand deel uitmaakt van de vergelijking.

Er waren ook veel modderpoelen diep in de route. Deze overstroomde gebieden gaven me aanvankelijk een pauze, maar de VTF’s lieten me glimlachen. Hoewel het zeker geen modderband is, presteerden ze beter dan ik had verwacht. Hoewel de tractie niet geweldig was, waren ze in staat om kleimodder vrij goed te rollen en af te werpen. Bovendien leken de VTF’s op delen van hobbelige droge klei hobbels op te eten op een vergelijkbare manier als de Dirt Wizards (misschien iets minder dan de omvangrijkere ronde Knards).

De Vee Trax Fatty is gemonteerd op Rabbit Holes.

Over het algemeen was ik niet erg onder de indruk of teleurgesteld over de Vee Trax Fatty. Er was enige bezorgdheid dat de lichtgewicht zijwand en het enkel samengestelde loopvlak slijtage en verslechtering zouden vertonen van een grote rit, maar na een paar honderd kilometer is het loopvlak slechts licht afgerond en lijken de zijwanden in goede vorm te zijn. Het is zeker een bijzonder kenmerk van het zelfsturende profiel van de band. En hoewel het misschien niet de ideale keuze is voor ruig bergterrein, is de VTF zeker een fijne allround band voor bikepacking op routes met hardpack, zand en snel rijden.

Specificaties:

Dit zijn de specificaties van de banden die ik heb geprobeerd:

  • Maat: 298 cm 120TPI behuizing
  • Verbinding: Single, Silica Rubber
  • Kraal: buisloos, opvouwbaar
  • Gewicht: 920 gram/band

Na een paar honderd kilometer op gravel, singletrack en asfalt is het achterprofiel nu schoon.