Negenr RLT 9 Steel Review

Of het nu gaat om grind, allroad, avontuur of een mengelmoes van die termen, het is moeilijk om de golf van genre-mengende crossfietsen te negeren die onlangs op de markt zijn gekomen. De Niner RLT 9 Steel lijkt een goed voorbeeld van zo’n rig.

Heetvoetend bergopwaarts langs een verpletterde rotsweg ten noorden van Morganton, NC, was het moeilijk om niet getroffen te worden door hoeveel grond ik in slechts een paar uur had afgelegd. Toegegeven, een deel van die ochtend was een waas in de vorm van een grindafdaling van 20 mijl. Voor een bikepack bewoog ik me echter in een zeer snel tempo. Ja, knettergeluiden van grind hebben me al vaak verleid, maar niet op een fiets die daarvoor is ontworpen. Snelheid is wat me in de eerste plaats naar deze speciaal gebouwde fiets lokte – of meer specifiek, het vermogen om vrijwel overal vandaan te komen, snel een vergeten stuk piste te vinden en te genieten van een overnachting – snel en vind dat dit de sleutelwoorden zijn daar. Dit type rijden is voor mij een Road Less Traveled. Dus het was passend dat de RLT mijn haaklijn en zinklood was

Een hart van staal

Een paar maanden voor die reis bladerde ik door de nieuwste lichting avonturenfietsen. Slechts enkelen leken over alle juiste botten te beschikken, zoals de capaciteit voor stevige 42 mm (AKA 42c) banden, soldeerbouten op de juiste plekken en een fijn afgestelde geometrie die stabiel is tijdens lange ritten, maar toch stevig genoeg om te hebben een beetje plezier op singletrack. De Road Less Traveled (RLT) 9 vinkt al die vakjes aan en nog een. Het RLT-platform werd gelanceerd door Niner met het Alloy-vlaggenschipmodel. Zijn opvolger, RLT 9 Steel, is echter de laatste spil. Eerlijk gezegd blijft het me verbazen als er een aluminium frame wordt uitgebracht dat geschikt is voor avontuur, grind of een ander type off-tarmac rijden met veel kilometers. Staal is naar mijn mening het meest comfortabele en veelzijdige framemateriaal dat gemaakt is. Niner kon langere afstanden rijden, op meer terrein en met zwaardere lasten voor deze fiets. Dit is een duidelijke indicatie dat bedrijven terugkeren naar dit tijdloze materiaal voor deze categorie.

Meer expliciet, het RLT 9 Steel-frame is gemaakt van hoogwaardig oversized Reynolds 853, door sommigen beschouwd als een van de meest wenselijke fietsbuizensets die er zijn. Reynolds beweert dat de sterkte-gewichtsverhouding van 853 vergelijkbaar is met die van hoogwaardig titanium . Ik kan niet beweren dat ik die verklaring heb bewezen, maar na maanden rijden op de RLT, kan ik beweren dat een 853-frame verrassend stijf, extreem meegaand kan zijn en nog steeds verdomd goed werk kan doen om het gebabbel te absorberen dat onverharde wegen kunnen veroorzaken.

Het framemateriaal is niet het enige dat alle lof krijgt. De prestaties van de RTL 9 Steel zijn ongetwijfeld te danken aan een doordacht ontwerp. Niner bracht duidelijk een eerbetoon aan het aloude materiaal door middel van klassieke lijnen, maar ze omarmden ook de huidige technologie. Terwijl het frame een rechte buisindeling heeft, hebben de staande achtervorken een elegante laterale curve waardoor de trillingsdemping van staal doorschijnt aan de achterkant van de fiets. Een taps toelopende balhoofdbuis zorgt voor meer stabiliteit en tracking over ruw terrein. Niner heeft ook een carbonvork toegevoegd om het allemaal glad te strijken. Bovendien zijn de uitvaleinden aan beide uiteinden steekas-142 mm x 12 mm achter en 100 x 15 mm voor. De steekasnaven zijn een moderne toevoeging die stabiliteit en reactievermogen toevoegt. Maar aan de andere kant betekent dit dat oudere wielstellen die in uw werkplaats hangen, geen enkel nut hebben.

Niner gebruikte een Pressfit 30 trapasschaal om de veelzijdigheid te vergroten. Het kan ook worden uitgevoerd met Niners BioCentric (excentrisch), BB, wat fijnafstemming van de geometrie of kettingspanning mogelijk maakt in combinatie met een interne of singlespeed versnellingsnaaf. Hoewel het een geweldig modern hulpprogramma is, houden sommigen misschien niet van Pressfit. De argumenten voor trapassen met schroefdraad zijn er in overvloed, maar twee zijn het meest relevant: 1. cups met schroefdraad kunnen worden onderhouden met sleutels en stuurprogramma’s die vrij veel voorkomen; 2. Bodembeugels met schroefdraad kraken zelden, terwijl op dit moment geperste trapassen vaak kraken. Tijdens mijn tijd bij de RLT heb ik geen kraakjes opgemerkt.

De RLT carbon vork is de enige die momenteel verkrijgbaar is met geïntegreerde bidonhouderbevestigingen. Een pluim voor Niner, er is gewoon geen reden waarom een fiets die voor avontuur is gebrandmerkt een vork zou moeten hebben zonder kooibevestigingen. Alles bij elkaar genomen, bevatte Niner een schare bazen die meer dan genoeg is voor bikepackers, en waarschijnlijk voldoende voor de meeste toermensen. De driehoek heeft ook drie extra sets nokken voor bidonhouders, evenals voor- en achterrekbevestigingen. De esthetiek van het RLT-frame is ook niet slecht. Hoewel ik de voorkeur geef aan minimalistische graphics, vond ik het gebroken wit en donkerrood aantrekkelijk. En hoewel het een echt unieke look is, zou ik waarschijnlijk verscheurd worden tussen het model en het grijze en oranje model.

Avontuurlijke rit van een hele dag

Mijn eerste rit op de RLT was een weglus van 20 of 30 mijl die ik veel te vaak heb gereden. Ik had verwacht dat ik me zou vervelen. Het was eigenlijk best vermakelijk om op dat saaie vlakke stuk bestrating te zijn. De RLT voelde snel, zelfverzekerd en gewoon goed aan. Ik ging er gemakkelijk in zitten en merkte dat ik uit het zadel sprintte en de stabiliteit en snelheid bewonderde. Het was een geweldige fiets om te rijden op veel middagwegen, verschillende dagtochten van een eeuw en veel onverharde overnachtingen. Sommige van deze hadden significante singletrack-componenten. De RLT Steel is fantastisch op gravel met 35 mm (35 cm) banden. De All-Day Adventure Tuned Geometry heeft een langere liggende achtervork, een lagere trapas en een slappe balhoofdhoek. Deze combinatie is ideaal voor lange uren in het zadel, zonder in te boeten aan rijbeheersing. De trapas heeft een drop van 65 mm. De liggende achtervorken zijn niet t te lang en de balhoofdhoek op 72 is niet te slap. Maar het is een zeer magische en goed doordachte geometrie. Hij volgt goed, is bestand tegen lange tijd en is speels genoeg om je van tijd tot tijd te laten glimlachen. Verrassend genoeg was ik nog meer verbaasd over singletrack. Drop-bars zijn mijn favoriete manier van rijden. De brede Niner-bars van 44 cm in combinatie met vlezige RS685-kappen vormen een cockpit die stevig genoeg is om de fiets over rooty singletracks te gooien.

De RLT werd direct uit de doos tubeless geïnstalleerd. Waarom is niet elke fiets tubeless? Terwijl ik geladen was, liet ik de druk tussen 25-30psi lopen, wat ook hielp om de comfortabele rit te subsidiëren. Ik vond de 35 mm Schwalbe G-One-banden redelijk veelzijdig. Ze presteren goed op wegen en kunnen, afhankelijk van de helling, op grind worden gebruikt. Ze zijn echter niet geschikt voor gebruik op steil of brokkelig terrein. Uiteindelijk ruil ik ze voor 40 mm (AKA 40c) banden, waarschijnlijk WTB Nanos. Hoewel ik een gloednieuw paar banden in mijn doos had, besloot ik de G-Ones voor de duur te houden en een evaluatie te krijgen. Niner raadt 42 mm aan voor de maximale bandbreedte. Gebaseerd op wat ik heb gelezen, past 45 mm rubber goed in de achtervorken, maar past mogelijk niet in de vork, afhankelijk van het merk en model. Goede velgen zijn ook te vinden op NoTubes Grail. Na het uitpakken van de kraal, de verzegeling brak tijdens het transport. Ik was in staat om het snel opnieuw te plaatsen met behulp van een vloerpomp. Ik heb een paar stenen gebombardeerd, maar de Grails vertoonden geen deuken, in tegenstelling tot wat ik had verwacht.

Bouwpakket

De RLT 9 Steel wordt geleverd in een paar kitopties, variërend van hun 5-sterren, Di2 Ultegra-model, geprijsd op k, tot de 2-sterren 105-build bij U kunt ook het frame alleen kopen voor Niner heeft ons de 4-sterren Ultegra gestuurd Hydro-pakket en het lijkt de perfecte balans te vinden. Hoewel sommige modellen als optie worden geleverd met BB7 mech-remmen, had dit model hydro’s. Het bood meer dan voldoende remkracht waardoor ik vertrouwen kon houden op de motorkappen, zelfs tijdens lastige afdalingen. Mechanische schijfremmen kunnen beter zijn als u deze fiets wilt kopen voor langdurig reizen. Andere hoogtepunten in deze kit waren de eerder genoemde Grail-velgen, een opmerkelijk comfortabel Niner-zadel met Ti-rails en een Ultegra 211-aandrijflijn, die waarschijnlijk een van de meest boterzachte derailleur-aandrijflijnen was die ik tot nu toe heb gereden. Hoewel ik het moeilijk had om negatieven in de kit in het algemeen te vinden, was de versnelling er een van. De 11-32T-cassette, gecombineerd met 46/36T-ringen aan de voorkant, was niet genoeg voor beladen steile beklimmingen. Ik vermoed dat een 32 vooraan met een iets bredere MTB-cassette beter zou zijn voor bikepacking-doeleinden.

  • Frame: Reynolds 853 staal, Dirty White/Ringer Red, 59cm
  • Voorvork: Niner Full Carbon Vork, 15 mm steekas
  • Wielen: NoTubes 3.30/ZTR Gral, 15 mm voor en 142X12 achter
  • Banden: Schwalbe G-One Evo SS, Folding, 700 X 35
  • Remmen: Shimano RS785 hydraulisch met 160 mm rotoren
  • Crankstel: Shimano Ultegra 46X36T
  • Derailleur (achter): Shimano Ultegra GS 11Sp
  • Derailleur (voor): Shimano Ultegra
  • Versteller achter: Shimano RS685 11Sp
  • Versteller Voor: Shimano RS685 2Sp
  • Cassette: Shimano 105 11Sp 11-32T
  • Ketting: Shimano 105 11Sp
  • Stuur: Niner DropTop Alloy/Niner Tape
  • Stuurpen: Negener Legering
  • Headset: Negenr verzegeld
  • Trapas: Shimano BBR60
  • Zadelpen: Niner Alloy, 400MM
  • Zadel: Niner Custom met Ni-Cro Ti-rails

Pluspunten

  • Uitstekende allround geometrie die comfortabel is op lange stukken en toch een licht gevoel heeft voor singletracks.
  • Eindelijk heeft iemand kooibevestigingen op een carbonvork gezet.
  • Bandenspeling 4 cm/45 mm rubber
  • Onderbuis fles bazen ; naar mijn mening zou elke avontuurlijke fiets hiermee moeten worden uitgerust, maar velen niet.
  • Ik hou van de graphics . Hoewel ik een minimalist ben bij het schilderen, groeiden de gebroken witte en donkerrode tinten op mij.

nadelen

  • Vreselijke versnelling voor beladen bikepacking op steil terrein.
  • De G-One-banden van Schwalbe kunnen een geweldige band zijn totdat je op het steile, losse grind moet uitstappen. Ik heb een paar WTB Nanos 40c die ik van plan ben te gebruiken tijdens mijn volgende bergtocht.
  • Het 4-sterrenmodel is niet goedkoop ; maar je kunt een 2-sterrenconstructie krijgen met een mindere Shimano 105-aandrijflijn en mechanische BB7-remmen.
  • Model getest RLT 9 Steel 4-star Shimano Ultegra Hydro
  • Maat Getest 150 cm
  • Beschikbare maten 47, 50, 53, 56, 59 en 62 cm
  • 10kg (10,4kg)
  • Prijs
  • Aanbevolen gebruik Gravelrijden, all-road bikepacking, toeren en zelfs enkele singletracks.

Maak Een Buiging

Geen enkele fiets kan perfect zijn. Er zijn altijd gebreken. Ze steken meestal hun lelijke kop op na de eerste paar ritten. Met sommigen leer je leven en kan het op den duur zelfs verdwijnen. Anderen zijn misschien gewoon fit-problemen. Andere zijn meer technisch. De RLT 9 Steel vereiste dat ik heel diep moest graven om zo’n gremlin te vinden. Mijn laatste S24O-tocht, waarbij op één dag 6.270 m klimmen, was een brutaal steile ervaring. Ik had problemen met de versnelling en het beperkte bereik bij geladen bikepacking. De heuvels waren te steil om op mijn zadel te hameren en de banden konden geen grip houden. Hoewel de banden snel en eenvoudig te repareren zijn, had Niner hem moeten voorzien van een MTB-cassette en misschien nog een paar tandjes aan de voorkant. Sommigen maken zich misschien zorgen over de Pressfit-trapas, en dat zou ik ook kunnen als ik deze fiets zou gebruiken voor overzeese odyssees van meerdere maanden.

Alles bij elkaar genomen is de RLT 9 Steel een fiets die verdomd bijna perfect is voor wat hij probeert te zijn – een doorzetter die bestemd is voor weekendavonturen, een grindmolen die smeekt om de hele dag te rijden, en een lichte toerfiets die een kaartje biedt naar minder gebruikte tracks. De fiets is goed ontworpen om veelzijdig te zijn en kan zowel vuil als asfalt aan. Het is ook ideaal voor snelle overnachtingen, over onverharde wegen en andere paden. Ik geniet enorm van het testen van fietsen. En natuurlijk zijn er maar weinig identiteitsbewijzen die ze graag willen houden, maar slechts een paar die identiteitskaart kopen. Dit is een.

Rijders Achtergrond

Tussen grote reizen door ben ik meestal te vinden op mijn favoriete paden in Pisgah, NC, of samen te werken met 4- of 5-daagse bikepacking-tochten door het oosten van de VS en daarbuiten. Afgelopen winter hebben Gin en ik de fietsroutes Trans-Uganda en Altravesur ontworpen en gereden.

Hoogte: 15 cm0Gewicht: 77 kg
Binnenbeenlengte: 84cm

Openbaring

Ik kon de Niner RLT9 Steel lenen voor de duur van deze review.